termodynamik

Igår hjälpte jag matte och husse att städa lägenheten.
Det var verkligen dags sa matte.
Suck sa husse.
Hilfe sa jag.
Jag är ju inte så förtjust i dammsugaren, så jag städade mest där den inte var.

Då sa matte att jag var ett levande litet exempel på termodynamikens andra lag.
Det var nåt med energi osv., som jag inte fattade riktigt...
För att förstå det lite närmare förklarade hon det såhär:


"Strävan efter största möjliga oordning

Strävan efter största möjliga oordning har med energinivån att göra.
All strö ut en påse med kulor på ett bord, där de får ligga lite hur som helst kräver ingen större arbetsinsats. Men om man skall placera dem efter ett bestämt mönster, tar det mer tid och framför allt mer energi. Eftersom naturen strävar efter lägsta möjliga energinivå, strävar den också efter lägsta möjliga energi."

Jag tyckte att det var ganska intressant med lite fysiklektion sådär på lördageftermiddagen men jag är inte så säker på att det var så snällt att kalla mig för ett levande litet exempel...

Jag städade ju!
Fast matte sa att där jag la sakerna inte var där hon hade tänkt lägga sakerna.
Otacksamt.

Sen på kvällen fick vi lite besök i några omgångar.
Husse och matte gick på fest hos kompisarna som bor på samma gård som oss.
Då var det några andra kalasbesökare som ville komma hem och dricka lite whisky hos husse, så de kom hit.
Jag var ganska ok med att de var här och skällde inte så mycket.
Husse sa att jag var helt acceptabelt social och det tolkar jag som att det gick fina fisken.

Nu ska vi äta kvällsmat och se på det där roliga programmet där folk ska sjunga rätt text även om det inte måste låta så bra.
Roligast med det är att titta på husse för han ser ut som ett russin i ansiktet nrä folk sjunger falskt.
Festligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0