Mission Impossible?

Jag har nu i veckan inlett Operation: "ta reda på vad som anses vara mitt i natten".

Upprinnelsen till mitt försök till att kartlägga detta fenomen är att jag länge har haft mina misstankar att matte och husse missbrukar detta uttryck enbart till sin fördel.

Tes:
"Mitt i natten" är ett uttryck som torde syfta på tiden någonstan mellan klockan 23:00 och 05:00.
Innan 23:00 är det således kväll och efter 05:00 är det morgon.
Misstanken är dock att uttrycket missbukas och tillämpas för att tillskansa sig mer tid för att sova, ergo inte ge mig mat eller umgås med mig.

Bevis 1:
När matte och husse kommer hem från olika kalas kallar de denna tidpunkt för "kväll".
Efter sovperioden (dvs. när de slår upp sina blå) är det morgon.
Tiden däremellan är det alltså "mitt i natten", för att de ska sova då.
Det är inte helt överrensstämmande med att stora visaren pekar på 5 osv...

Bevis 2:
När jag vaknar och vill ha frukost, strax innan väckarklockan ringer, är det ALLTID "mitt i natten" - oavsett vilken alarmtid väckarklockan är inställd på.
Jag har dubbelkollat, och ibland pekar den stora visaren minsann på 6:an och då är det per definition morgon ju!

Bevis 3:
Om jag är råtrött och det är mörkt ute, alltså "mitt i natten" kan de få för sig att jag ska på promenad(!).
Fast det är mörkt(!).
Då passar det minsann inte med "mitt i natten".

Test 1:
Inatt genomfördes det första testet.
Jag vaknade ca 03:45, dubbelkollade tiden och väckte sedan matte med dunder och brak för att se om det kunde tänkas vara "morgon" och frukost då.
Hon synade tyvärr mig på mitt test men gick ändå upp för att kolla varför det lät som om AllianceOrcestret hade smugit sig in i vardagsrummet.
Det första hon kraxade ur sig var "Rufus - gå och lägg dig, det är mitt i natten" (det där berömda uttrycket igen..).
Fast sen var hon lite snäll, hämtade en filt och skulle bädda ner mig i soffan.
Tyvärr för henne och bra för mig så somnade hon gott där på soffkanten och sov hos mig tills väckarklockan ringde och det var dags att vakna lagom förvirrad med nackspärr och frusna fötter.
Husse var lite förvirrad också när matte kom hoppande över sovrumsgrinden.
Han hade nämligen inte vaknat av mitt lilla test.
Nästa gång ska jag testa husse.

Håll spionögonen öppna efter fler testresultat.

Kommentarer
Postat av: Karin

Underbart, helt enkelt ljuvligt. Jag misstänker att det inte är bara din matte och husse som har lite flexibla åsikter om "mitt i natten"...

2008-11-06 @ 14:45:25
Postat av: Malin Z

Jag tor att din mattes kusin tyckte att din husse och matte hade snurrig klocka, då de gick ut och gick "mitt i natten" när hon sov hos er...

2008-11-15 @ 22:56:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0