icke-ritual

Jag och matte har kommit överens om en ny morgonritual under semestern.
Mest är det kanske jag som kommit överens och matte som varit för trött och haft dåligt samvete för att jag inte får sova i sängen som jag vill.

Den nya ritualen går (eller jag borde kanske säga GICK) ut på att jag säger till när det är dags för frukost.
Först när jag vaknar ropar jag lite på matte från soffan.

- Hoho, är någon vaken?

Sen när hon (i 10 fall av 10) inte svarar (på grund av att hon antingen sover eller ignorerar mig) får jag hoppa ner från soffan och hojta igen.

- Hoho, är det någon vaken nu då?

I de bästa av stunder (och om jag har väntat så länge på frukosten att jag nästan dör av hunger) kanske hon vaknar då, fast det är sällan.
Då får jag ropa en sista gång.

 - Hoho, VAKNA!

Om hon inte vaknar nu (vilket inträffar i ca 7 fall av 10) får jag ta till det näst sista vapnet:
Slå två gånger i snabbföljd med trynet mot grinden till sovrummet.
En liten lätt knackning. Bonk bonk bara.

Funkar inte det så är det sista vapnet som gäller:
Skallra med grinden. Ordentligt.

Det gör man bäst, som jag berättat tidigare, genom att stoppa in trynet mellan spjälorna och skaka ordentligt.
Då vaknar matte till liv!

Under semestern betydde det att hon gick upp och gav mig frukost och sen kunde vi alla gå tillbaka till vårt och ta en välförtjänt efter-frukosten-tupplur.

Men nu, bara för att hon har börjat jobba igen, ska plötsligt allt vara annorlunda...

Härom morgonen (fast matte sa att det var mitt i natten på riktigt och att klockan var fyra) fick jag till och med en dusch av blomsprutan.
Rakt i fejjan.
Läskigt!

Jag tycker att det är hemskt osportsligt att gå med på den nya ritualen först i någon vecka och sedan abrupt sluta.
Husse tycker att det var hemskt osportsligt av matte att gå med på det från första början.
Han vaknar nämlig också av gallerskakningarna.

Matte tycker att vi ska hålla snattran båda två, för hon vill sova sin skönhetssömn.
Och det kan ju hon behöva!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0