Topplista skräckisar

Skräckfilmer avnjuts bäst under en filt bredvid matte.
Hon låter tyvärr en himla massa men är bättre än husse som gärna lägger handen på mig och sedan klämmer till när det blir läskigt. Matte gillar inte heller det...

Här kommer listan över mina favorit-skräckisar:


5. Psycho
Både originalet och remaken är creepy så det räcker. Tur att jag inte så ofta är ute och åker bil så att jag måste stanna på motell och riskera knäppgökar!

4. Saw
Klipp & klistra samt ingenjörskonst har fått en helt ny innebörd.

3. The Ring
Det är något visst med ryckiga japanska fruntimmer. Det var läskigt att vara ensam hemma och titta på den släckta TVn ett bra tag efteråt...

2. Silence of the Lambs
Knappt något blod, inga läskiga japanskor och en ganska gammal film, men ändå är den så väldigt läskig. Uppföljarna var inte alls lika bra trots fina insatser av Sir Hopkins & Mr. Fiennes.

1. The Gruge
Som jag redan har avslöjat så gillar jag verkligen den här filmen! Den skräms ordentligt och sitter kvar i medvetandet länge. Jag har för mig att det var väldigt svårt för matte och husse att gå upp till toaletten natten efter att vi hade sett filmen.




Den uppmärksamma läsaren noterar att det inte finns några svenska filmer med på listan.
Jag kunde inte komma på en endaste bra svensk skräckis.
Det kanske skulle kunna vara Frostbiten dårå, fast den är scary av helt andra orsaker...

Låt den rätte komma in är en bra film (boken är bättre säger matte men det säger hon alltid) men platsar inte på skräckfilmslistan tycker jag.
Alltså fick listan klara sig utan svenska filmer idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0