Husse kliar mig. Med en grilltång!

DSC00229.JPG
Husse kliar mig. Med en grilltång!

Jag och matte övningssover i buren.

DSC00349.jpg
Jag och matte övningssover i buren.

kluven

Förra helgen var jag och min matte hos gammelmatte och gammelhusse i Dalsland.
Det är trevligt i Dalsland.
Jag får vara ute och skutta med gammelhusse på gräsmattan och han är för det mesta världens snällaste och ger mig popcorn och visslar roligt när jag hoppar runt.

Matte skulle på något som hette bröllop i nånstans som hette Karlstad så jag fick ta hand om gamlingarna helt själv.
Fast innan hon åkte hade hon en liten surprise för mig.
Mattes kompis Emil och hans fru & tre barn var och hälsade på hemma hos gammelhusse och gammelmatte.

Herregud vad sånna där små saker låter mycket...

De väger hälften (i bästa fall) så mycket som jag men låter dubbelt så mycket.
Iallafall de två som går.
Den lilla som bara låg ner hela tiden lät bara ibland och var mest liten tyckte jag.
Men hon luktade väldigt mysigt som alla sånna små saker gör!

De två lite större (fast fortfarande ganska små) människorna är jättesnälla.
De ger mig mat och kliar på mig så jag gillar dem.

Samtidigt så gillar jag dem inte alls.
Jag skulle aldrig erkänna det för matte om hon frågade, men jag är faktiskt lite avis på dem.
Så fort de kliver in genom dörren så är jag inte intressant längre.

Jag ska vara medelpunkten.
Det är sen gammalt!

Lite ambivalenta känslor där alltså. Vi kan säga att det är jämt skägg om jag gillar dem eller inte.

Något som jag inte gillar är att åka bil.
Stora nya buren som har stått hemma brevid soffan ett bra tag nu var tydligen (helt enligt min gissning) till för bilåkning.
Matte tvingade mig att gå in i den och sen bar det av trots ljudliga och synnerligen luktbara protester från min sida.

När vi kom fram städade hon ur buren och gjorde något ganska lurigt.
Hon placerade min gosiga sovmadrass därinne.
Det var ju bara att kapitulera (efter lite övertalning av matte) och krypa in.
Den där saken kan faktiskt funka som säng, det var varmt, mörkt och mysigt så jag får väl ge mig med protesterna dårå...

Idag är det vilodag för mig, imorgon ska matte och husse tydligen grejja en massa hemma så jag lär väl inte få en lugn stund.
Måla skulle de visst göra, vicket påhitt.

Fnys!
/R.

HUNGRIG

Klockan är jättemycket och jag har inte fått frukost än.

Jag är svag av hunger...

Flera, flera gånger har jag försökt att väcka matte & husse men de bara sover och sover.

Matte var ute på nåt som hette Göteborg runt igår, nej förresten Göteborgsvarvet hette det.
Knasigheter!
Jag har för mig att det var över två MIL som skulle SPRINGAS.
Idioti!

Nu känner jag ju min matte ganska väl så jag vet att hon inte hade tränat en endaste gång inför det här Varvet, så det blev väl inte så värst mycket springande.

Hon tog sig runt iallafall, sen kom hon hem och åt middag och började gnälla om att hon hade ont i sina knän.
Tacka fasen för det när hon joggade runt stan på asfalt utan att ha tränat innan.
Jag tycker att det är hemskt orutinerat.

Själv skulle jag ju för det första inte ens ställa upp på sådana dumheter, för det andra så går jag nästan alltid på asfalt när vi är på motionspromenader.
Husse säger att jag är en bortskämd stadsgris som inte gillar att gå i gräs när det är kallt och läskigt.
Undrar vem som har skämt bort mig undrar jag...

kanske...

Jag måste medge att de gör det ganska svårt för mig att vara konsekvent när det gäller den däringa nya buren.

Igår la matte in en muffinsform där.
Jag gillar muffinsformar.
De har både gottigt papper att tugga på och rester från den gottiga muffinsen.

Så då fanns det alltså både popcorn och muffinsform i nya buren.

Det som stoppade mig mest var läskiga kanten som är i början av buren.
En ganska hög, rätt så vass kant är det.

Jag gillar inte kanter.

Matte säger att jag är ursöt när jag står så långt bort från buren som möjligt och försöker sträcka mig framåt för att ändå nå in i den. Hon säger att jag viftar snyggt med öronen och fnyser så att jag låter som en dumpventil på en bonnraggar-Golf.
Husse säger att jag ser ut som om jag ska tippa framlänges.
Jag säger att det faktiskt är en läskig kant där och läskiga kanter ska man akta sig noga för.

Kanske, väldigt kanske, går jag in och tar ut de där popcornen idag.
Väldigt kanske.

oreda

Oj, oj, nu är det konstigheter på gång.
I helgen for matte & husse runt som tokar och hittade på en massa stolligheter.

Det var jobb & biltvätt & MC-lektion & handling och framförallt: inköp av en ny sån där sak att åka bil i åt mig...!
De bar fram och tillbaka och blev av med den gamla buren och jag tänkte att läget var lugnt men så simsalabim så stod det en ny pryl i vardagsrummet.

Jag vägrar naturligtvis konsekvent att gå in i den.
De har fulat sig lite och lagt ut popcorn i botten på den men jag viker mig ICKE!

Om inte detta nya påfund vore nog så köpte de en grej som man ställer sängen på.
Sin säng alltså inte min, jag sover ju i soffan.
Jag tror att matte kallade det för sängram.
Problemet var att det visst inte räckte för matte, hon skulle promt möblera om också, så nu är arabrummet sovrum och sovrummet arabrum.
Snurrigt värre.

Jag får inte vara i något av rummen.
Sovrummet (det nya) har till och med fått en grind(!) så att jag inte tar mig in där.
Arabrummet (gamla sovrummet, hänger ni med?) fick jag inte vara i efter att jag käkade upp mattes svarta linne.
Om hon inte vill att jag ska äta kläderna, varför sätter hon inte lås på dörren då? Va?

vila

Förra helgen var jag med matte & husse hos gammelhusse i Värmland.
Jag fick hålla lite ordning på huset när husse och matte åkte och shoppade lite. Gammelhusse grejjade i trädgården och jag var inte så himla sugen på att hjälpa till.
Inte när jag kunde passa på att vila upp mig.

image53

Matte är (som alla redan vet) en tokstalle som hittar på knasigheter både nu & då.
Den här helgen badade hon i den iskalla sjön.
Idiot!


Som vanligt var jag tvungen att åka bil dit & hem och som vanligt listade jag ut det i tillräckligt god tid innan för att vägra gå på toaletten (man måste ju spara lite på ammunituonen). Tyvärr fick jag dem inte att stanna förän ända framme i Uddevalla, det var lite grand av ett misslyckande måste jag säga.
Därför höll jag mig väldigt stilla på hemvägen, bäst att inte bråka tänkte jag.
Duktig gris sa matte och husse.

Jag önskar mig en större bur i födelsedagspresent.
Den jag har är så liten att jag inte kan lägga mig ner och det skulle jag vilja göra.
Jag tyckte matte höll på väldigt mycket med den gamla buren igår så vi får väl se hur det går, de kanske tänkte slänga den!
Man kan ju alltid hoppas...

RSS 2.0