Intressant del av min gård

När jag är på promenad finns det ställen jag gillar bättre än andra.

Det här hörnet är en favvo:



Det är lite svårt att förklara varför, men det luktar lite speciellt där och är inte så blåsigt.
Matte och (framför allt) husse får snällt följa med.



En annan favvo är skolgården.
Speciellt när det är folk där.

Då vill de (barnen/ungdomarna) oftast ta kort på mig och klappa mig på huvudet.
Trevliga barn/ungdomar!

Igår såg jag och matte en film om yuppinallar och nån gata som hette Vägg Vägen.
Den var sådär tyckte jag, men det var nice att få ha sällskap av matte i soffan.

Nu längtar jag efter husse också.
Han brukar tillbringa en del tid med mig i soffan.
Senaste tiden har vi sett en del på Futurama, men vi räddar världen på x-boxen ibland också.

Matte är lite kass på det, hon ska alltid springa runt och göra en massa andra saker också...
Alltså längtar jag efter husse!



morgonpromenad

Idag tog matte med mig på morgonpromenad.
Det är nåt nygammlat påfund hon har börjat med igen bara för att husse är nånstans strax norr om USA på jobbresa.
Dumma påfund.

Det är ju kallt på morgonen!




Men efter lite övertalning tog jag ändå en sväng till ån.

Övertalningen bestod i att matte övertalade mig att jag inte fick gå till andra sidan spårvagnsspåret (där det finns äpplen och päron).
Jag var JÄTTEARG!

Sen blev jag glad igen för det visade sig att det stod en massa barn på skolgården som mer än gärna klappade och fotograferade mig.

Lite uppmärksamhet är inte lika bra som äpplen men nästan.

tack men nej tack

DFS 2005:8Saknr
L 80, 1 kapitlet 5§ står det:
GRÄVLING får hållas, förmedlas och säljas för sällskap och hobby.

Grävling. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Jag vill nog ändå inte ha sällskap av en grävling faktiskt.
De verkar så sura.

Är det nån som ska vara sur hemma så är det jag.
Ingen annan!

Fast matte säger att jag kanske ska får vara grävling på nästa Halloween.
Hade jag passat som det tror ni?



När jag blir diktator...



...så vill jag också ha en sån "veckans dumstrut".

Men jag vill ha paket på fredagarna också!

Så här tycker visst somliga...

5,6% av befolkningen tycket tydligen att...


•Det ”totalhavererade mångkulturalistiska samhällsexperimentet” ska avskaffas.

Vi ska ge tillbaka (eller sluta använda) de flesta uppfinningar utom skiftnyckeln, dynamiten, säkerhetsbältet och Primusköket. Resten är bara utländskt påhitt!


•Inget befrämjande av främmande kulturer.

Ut med pizzerior, Mc Donalds, LaserDome och Facebook!


•Inget firande av annat än de egna traditionella högtiderna. 

Absolut! St Patty's Day, 17:de maj och kanelbullens dag är BARA skräp!


•Ingen främmande arkitektur ska tillåtas

Verkligen inte! Jag är inte heller så förtjust i skyskrapor, igloos och tält. Bort med dem!


•Inga folkgrupper ska tillåtas splittra en etniskt enhetlig nation. Integration som innebär att etniska grupper ger upp delar av sitt väsen och sammanblandas till en ny enhet ska bekämpas.

Jag fattar inte riktigt detta...
Jag får nog återkomma när jag har förstått vad de menar.



kan jag visst!

Matte säger att jag inte kan stå i dörröppningen när de ska gå fram och tillbaka mellan middagsbordet och köket.



Jag tror hon menar att jag inte får.

För det går rätt så bra att stå där tycker jag :-)

lustiga farbröder

I fredags när jag och matte tog oss en sväng på eftermiddagen träffade vi två gubbar som luktade som husse gör när han har gått ut i frack och kommer hem när det är nästa dag.
Fast de här var lite mer skakiga och högljudda.

Matte fick artighetskonversera lite med dem medan jag passade på att ta lite äpplen.
Jag provade också att bajsa räv så att de skulle lämna mig i fred för att jag hade hittat lite godis i en buske.
Det är himla smart att bajsa räv, då tar det mycket längre tid för matte att upptäcka vad jag håller på med.

Tyvärr råkade jag smaska så högt när jag hittade en lakritsbit att hon kom på mig...
Fanken också.

Innan vi skulle gå hem ville matte ta kort på de högljudda farbröderna till bloggen men jag tyckte hon var pinig så jag satte av hemåt istället.
Istället googlade jag på lite bilder, och hittade de här:





Det var rätt likt tyckte jag!

Uppföljning i säkerhetens namn

Mr Cleander låter hälsa att han samlar in data som sen lagras (men ingen tror att den används till något sen).
Ang. SciFi så jobbar han med några UFO:n, men det är så bra det blir.
När han försöker titta på min blogg ser det ut såhär:



Det är festligt!
Jag är ett socialt nätverk.
Och somliga anklagar mig för att vara så osocial.
Pilutta dem!

Fröken L hälsar att det blir en helt del SciFi-serier och att nya bossen är något mind
re skruvad än den förra.

Jag var alltså inte helt och hållet ute och cyklade!




Kvällspromenad

Jag tog ut husse på en kvällspromenad igår när matte jobbade.
Det var uppehåll i det envisa regnandet så jag kunde tänka mig att promenera till ån och tillbaka.

Trevligt med lite frisk luft och trevliga möten (utom de två små ulltussarna till vovvar som bara gapar på mig när jag kommer ut).
Dessutom fick jag springa av mig lite på gräsmattan, det var också bra.






Nu har jag motionerat klart för den här veckan!




Dags för soffan!

Säkert inlägg

Jag har fått uppgifter om att min blogg inte godtas som arbetsrelaterad information om man jobbar på ett visst bilföretag på Hisingen.

Det håller jag inte med om!
Jag skriver ju massor om mitt hårda arbete, både hemma och på resor...
Hela tiden jobbar jag hårt och bloggar om det.

Men för att vara på den säkra sidan kan jag ju försöka skriva om andras jobb.
Mattes jobb kan jag tyvärr inte skriva om eftersom hon inte på sex månader har lyckats förklara för mig vad det är hon gör.
Det har med plast, pressar och bälten att göra.
Jag undrar om det är så att hon gör nån sorts gördel för att pressa in magfett med?

Husses jobb kan jag inte skriva om för då blir jag utslängd från blogg.se.

Jag kan dock skriva lite om andras jobb.
Till exempel så verkar det gå bra för mattes gamla kollegor. Det är ju skojiga nyheter!

Det verkar också gå bra för det andra företaget som heter samma sak men som INTE är samma sak enligt Fröken L.

Jag är inte helt hundra på vad de faktiskt gör på sina jobb därute på ön, men eftersom det rör sig av bilar så gissar jag att de måste skruva en hel del...

Fast matte säger att inte alla som gör bilar jobbar med muttrar och skruvar eller är chefer.
Hon säger att de mest muttrar om skruvade chefer.

Husse säger att man mest jobbar med data när man gör bilar.

Jag är ju inte så bra på data, så jag fick slå upp det:

Med data kan avses:
  • uppgifter om något, oftast i samband med mätningar eller rapportering, se vidare information
  • datorlagrad information, som ett samlingsbegrepp för detta, se till exempel Datalager eller som ett namn för den rent tekniska representationen, se Data (mönster)
  • namnet på en android i TV-serien Star Trek The Next Generation. Se Data (Star Trek).
  • en annan benämning för datamaskin som var vanlig på 1960-talet. På 1970-talet ersattes dock denna benämning av ordet dator. I folkmun har dock det ursprungliga begreppet överlevt, och är idag fortfarande vanligt förekommande. Benämningen data finner man dessutom i marknadsföring för datorspel,datorer,datorkomponenter samt även i pressen. Därtill har den svenska branschorganisationen för producenter och distributörer av dator- och TV-spel har valt att kalla sig för Dataspelsbranschen.


Med hjälp av denna informationen gissar jag att Mr Cleaner och Fröken L. mfl arbetar med att mäta nåt som de sedan lagrar och sen verkar de se en del på SciFi-serier på TV och spela spel.


Det verkar skoj, så det kan jag också tänka mig!


Ingen ny karriär där inte...

Matte skulle fota en kaninbäbis igår när vi promenerade.

Det gick sådär bra...




Jag tycker att hon ska ta med sig den stora kameran när vi går på promenad, för den däringa mobilen verkar inte fungera så bra.

Ser ni nån kaninbäbis?

Inte jag heller.
Det beror på att kameran är så långsam (och suddig) att kaninen hade hunnit skutta halvvägs till Mölndal innan kameran knäppte av.

Som sagt var - det är tur att hon har ett annat jobb att syssla med!

Heja Blåvitt (välj själv vilken kust)

Nu på lördag kommer gammlematte och gammelhusse hit och hälsar på.
De ska se på fotboll på söndag (IFK - Åtvidaberg).

Som tur är för gammelmatte så har även Åtvidaberg blå och vita färger på sina halsdukar, så hon inte behöver känna sig så ensam där på läktaren...


Gammelhusses halsduk (han ska få den på lördag, matte har bara glömt att ta med den till Dalsland)


Här är gammelhusse ute och leker jägare (undrar vad han jagade).
Till hjälp har han sin bror och min polare Sally.



Sally är hon med fyra ben och brorsan låter precis som gammlehusse.
Ganska förvirrande är det när man är i andra rummet och nån av dem pratar, jag tror ju att jag ska få mat och så är det bara nån som ska se om jag kan göra konster.
Förvirrad var ordet!

Lutar

Nu är jag hemma i Göteborg igen.
Här lutar marken...



Mest lutade den igår när vi kom hem, för jag fick dricka lite öl innan bilfärden.




Husse sa iallafall att jag var jätteduktig som bara försökte bryta mig ut litegrann.
Jag var rätt så lugn hela tiden, pratade mest med matte och fick gos på pannan av henne.

Det är ganska skönt att vara hemma, fast jag saknar gammelmatte och gammel husse och äpplena hos grannen.
Här finns matte och husse, det är också bra!
Äpplen finns på andra sidan spårvagnen.
Jag ska försöka ta mig dit på eftermiddagspromenaden idag.
Rapport om äppelplockarutflykten kommer senare!

Åldersdiskriminerad

Matte upplyste mig precis om att man måste vara 18 år för att rösta.
Jag är bara 10...

Jag blev så sur att jag gömmer mig en stund.


valfläsk?

Jag har gjort en liten undersökning bland partierna och försökt komma fram till vem jag ska rösta på.

Först har vi analysen (utdrag från partiprogrammen, jag orkar ju inte citera allt), helt utan inbördes ordning:

Centerpartiet
Människovärdet har en särställning i förhållande till djuren, men just därför har människan
också ett ansvar för andra levande varelser. Husdjur ska kunna leva så nära sina naturliga
förhållanden som möjligt och inte orsakas onödigt lidande.
Människovärdet har en särställning i förhållande till djuren, men just därför har människan
också ett ansvar för andra levande varelser. Husdjur ska kunna leva så nära sina naturliga
förhållanden som möjligt och inte orsakas onödigt lidande.

Jag tycker att de säger emot sig själva lite där.
Om jag ska bo i stia eller i en ekskog har jag långt från både soffa och matskål och skulle antagligen lida massor.
Dessutom: särställning - my butt! Det enda som skiljer oss åt är att jag inte når upp till diskbänken.


Folkpartiet
Sällskapsdjurens positiva effekter på människan och den roll de kan spela inom vården, äldreomsorgen, skolan och kriminalvården bör uppmärksammas mer än idag.

Uppmärksammas - Ja tack!
Jobba inom kriminalvården - Skulle inte tro det!


Kristdemokraterna
Onödigt lidande ska inte förekomma, och djurförsök ska endast få förekomma i yttersta undantagsfall. Långväga djurtransporter ska undvikas i största möjliga utsträckning. Strikta regler för hur djuren ska behandlas vid transport ska finnas.

Hurra för att undvika transporterna, fast jag vill ju som sagt var transporteras (till Dalsland och hem igen) men inte i buren och fram för allt inte i bilen!
De kanske kan föreslå något om inga transporter i bil, bara tåg och då helst i första klass?


Moderaterna
Det är viktigt med bättre förutsättningar för en frisk och livskraftig viltstam. De bästa metoderna för att
uppnå detta är viltvård och jakt som utförs på rätt sätt. Frågor som rör dessa områden ska beslutas så
nära dem det berör som möjligt. Människor vars djur dödats av rovdjur ska få ekonomisk ersättning.

Djuret då, vem tänker på det? Det är ju visserligen redan dött vid den här punkten, men ändå!
Och rovdjuren som fått sin mamma skjuten "av misstag", vilken ersättning får de?
Jag gillar dock "frisk och livskraftig viltstam". Jag gillar medicin (så att jag håller mig frisk och livskraftig), speciellt glass.


Socialdemokraterna
Den biologiska mångfalden måste skyddas.Jordbrukspolitiken ska utformas för att tillgodose kraven på ekologisk uthålligt åkerbruk och säkra livsmedel, och på en etisk djurhållning där djur får leva enligt naturliga betingelser och skyddas mot smärta och lidande.

Jag tycker att det låter bra med skyddandet men jag vill fortfarande inte leva helt naturligt.
Friluftsskita i all ära, men sova vill jag göra i soffan och äta gör jag helst på en mjuk matta i köket. Med elementet på högsta värme!


Sverigedemokraterna
Det här partiet nämner inte djur en enda gång i sitt principprogram.
Ett par gånger nämner de miljö..
Då i samband med "Fädnerslandet" och "Hot mot demokratin" eller "Organiserad brottslighet".
Inte så mycket skydd för grisarna då, eftersom de dessutom vill slänga ut muslimerna (och muslimer tillhör den kategorin människor som inte käkar upp oss).
Jag får återkomma när de har nåt att säga.


Vänsterpartiet
Människan har påtagit sig ett särskilt ansvar för djurs livsvillkor och har möjligheten att förbättra och förändra djurs förutsättningar. Djur kan känna såväl välbefinnande som stress och lidande. All djurhållning skall därför utgå från att djur är kännande varelser och de skall ges ett gott liv och möjlighet till ett naturligt beteende. Långa djurtransporter skall avskaffas, så kallade djurfabriker samt pälsindustrin avvecklas och onödiga djurförsök avskaffas.

Heja - djurförsök (jag gillar inte att bli utsatt för mattes kulinariska experiment jämt och ständigt)!
Bu för att de inte har fattat att vi inte bara känner utan även KRÄVER. När ska poletten trilla ner egentligen?

Miljöprtiet
Till exempel måste kastrering av obedövade griskultingar förbjudas. Djur ska inte få utnyttjas på cirkus.
Alla
lagar om djurrätt bör samlas i en djurbalk som, i likhet med miljöbalken på miljöområdet, förstärker djurens skydd.
Talerätt ska ges till djurrätts- och djurskyddsorganisationer.

Det här är enda partiet som har ett eget djurrättskapitel.
Bra med kastreringen, och utnyttjandet på cirkus (göra konster för mat, känns det igen...?).
Men jag förstår inte varför lagarna ska samlas i en balk, är det inte mer praktiskt med en låda eller en pärm, eller elektroniskt?
Dessutom undrar jag varför djurrättsorganisationerna ska få talesrätt.
Jag talar ganska bra för egen maskin!





Summa sumarum så är jag lika förvirrad som jag var innan.
Jag får nog sova eftermiddagslur på saken...



"Låtsasmotionär"


Det är ganska lugnt och skönt i Dalsland ,bara liiiite störande när gammelmatte sätter på ångfunktionen på stykjärnet. (det fräser så otäckt då tycker jag...) Som tur var tog hon långa raster i srykandet. När det inte är helg så försvinner gammelmatte och gammelhusse på dagrna, fast solen skiner???? Jag vaktar huset åt dem och har det bara fint i soffan. När de kommer hem får jag mat och så tar vi en liten joggingtur på gräsmattan (berätta inte det för min matte för då ska hon väl släpa ut mig på ännu mer promenader). Jag "låtsasmotionerar" bara,för då får jag äpple av gammelhusse, och äpple det gillar jag!

Mickel på besök

När jag vilar mig i Dalsland åkte matte och husse till Värmland för att måla lite hus och andas frisk luft.

På det besöket stiftade de bekantskap med Mickel (se bilden nedan).
Det var tur att jag inte åkte med, vi hade nog inte blivit kompisar.



Han var uppe på trappan och kontrollerade kattdörren några gånger.



Förra veckan hade han visst kommit in.
Det är nog därför Brutus ser så arg ut...




Jag hade också blivit arg om nån tog min mat.

Matte sa att Mickel klättrade i träd också.
Jag klättrar varken i träd eller får plats i en kattlucka så jag trivs bäst här i soffan.

Jag trivs så bra så att jag låter gamlingarna sova på morgonen.
Det tyckte matte och husse var fuskigt.
Men nu när jag inte är där och håller koll på deras (mina) frukostvanor får de ju sova hur länge som helst.
Varför klagar de?

Matte saknar nog mig lite för hon försökte bädda ner soffkudden med en filt innan hon skulle sova igår (det berättade hon i telefon häromdagen).
Husse smög sig ut i köket för att öppna kylen.
Det kan ju han sysselsätta sig med, min ninjahörsel kommer ändå att märka när han öppnar kylskåpet eller försöker äta utan att ge mig nåt!






markerar mitt missnöje

Just nu är jag på kollo i Dalsland.
Det är så mysigt!

Jag och gammelmatte arbetade utomhus i lördags.
Hon strök tvätt och jag vaktade altanen.

Gammelmatte sa att jag snarkade lite när jag vaktade men det var faktiskt bara mitt fågelsrämmarläte som jag provade ut...


Innan vi åkte till Dalsland var det fredag.
Då var matte och husse uppe tidigt och störde mig i min skönhetssömn.
Som plåster på såren fick jag mat.
Alldeles för lite mat!

Husse gick till gymmet och jag trodde att matte åkte till gymmet.
Men rätt var det var så kom hon tillbaka igen, svettig och eländig.

Hon sa att jag skulle få mer mat, men jag var så upptagen med att visa mitt missnöje att jag inte brydde mig om det!





Missnöje visar man bäst genom att lägga sig under bäddsäcken och inte komma ut även om nån lockar med mat.

väntar på frukost

Ibland glömmer matte och husse att ge mig mat.
Eller...
...de säger att de har gett mig mat men jag har inte blivit mätt!

Då får jag påvisa deras misstag genom olika påhitt.
Ett av dessa påhitt är att ställa mig i köket men ändå vara med ute i rummet.
Som när jag står på soffryggen för att vara i soffan men ändå se vad som händer i resten av lägenheten ungefär.



När jag står och är med från köket viker jag mig nästan 90° på mitten säger matte.
Jag fattar inget.
Grader är det väl i vattnet och vatten gillar jag inte.

Mat gillar jag men det verkar inte bli nåt mer med den saken idag så jag ger upp för stunden.

Den här fina fick jag av gammelmatte!

Lyckogris



Du  har just fått en lyckogris för år 2010 - men  den ger bara lycka om man skickar den  vidare.

....för  LYCKA är det enda som fördubblas när man delar med sig av  den...

(
kinesiskt  ordspråk)


Jag skulle hoppas att även mat fördubblas om man delar med sig.
Det hade varit praktiskt både för barnen i Afrika och för mig.


paket till grisen!

I måndags sa husse att det hade kommit paket till mig!
Jag blev superglad för paketen som jag brukar få brukar innehålla popcorn.
Jag gillar popcorn!

Husse tog bilen (bra tecken - stort paket) och hämtade och sen höll han på och fixade en massa i arbetsrummet.
Jag tänkte att han kanske satte på fina paketsnören på mina popcorn eller nåt.
Men nu blir det ju inte alltid som man tänkt sig...

Det var inte alls några popcorn i paketet.
Det var detta:



Jag som var så nöjd med att min gamla bur inte fick plats i den nya bilen.
Då kanske jag skulle slippa att åka bil tänkte jag.

Så blev det inte, fy bubblan.

Jag fick ringa gammelmatte och prata av mig!



Sen kom jag på att om jag inte får åka bil kan jag inte heller åka till Dalsland och det vore ju väldigt tråkigt.

Jag säger inte att jag gillar bilåkningen mer eller att jag tänker vara snäll och timid under färden, bara att jag förstår syftet med grisplågeriet!

Nu ska jag läsa partiprogram så jag vet vem jag ska rösta på om några veckor!



RSS 2.0