idolbild

Först en kort uppdatering på projekt "mitt i natten":

Det är numera sommartid hos oss, framförallt på morgonen är det ljust och fint och sommartid.
Det firar jag med att sjunga milda (?) sånger och drilla som en lärka (?) på morgonen.

Matte och husse uppskattar inte mitt drillande jättemycket. Men som ni vet fick jag ju upp dem i lördags.
Fast strax efter att jag hade fått upp dem i lördags bad husse matte att packa en väska och sen lämnade de mig(!).

Lillbrorsan kom och höll mig sällskap under tiden som matte och husse bodde på ett slott och åt god mat.

Jag testade sommartiden på lillbrorsan också.

Min drillande sång gav inget vidare resultat så jag slog en drill istället.
Det funkade bättre.
Då vaknade han till och for upp.
Men sen somnade han om.
Människor i allmänhet och min familj i synnerhet är inget vidare på det här med "mitt i natten".
De sover mest hela tiden när det annars hade varit mata-grisen-dags tycker jag.

Sedan en bild på mattes fina present:



Jag tror att det är det snyggaste halsbandet jag har sett faktiskt!

Mitt strå till stacken drog jag imorse genom att:
1. Sova tills klockan ringde.
2. Hjälpa husse göra ordning frukosten (han gjorde, jag höll mig ur vägen)
3. Vara snäll och gosig med matte.
4. Inte ens försöka ta mattes tårta från henne (det ni!).

Nu är det förmiddagslur.
Inte mitt i natten, jag gör som människorna och sover dygnet runt!


Seger!

Matte och husse var på kalas igår.
De kom inte hem jättesent eller så men skulle likt förbaskat sova länge idag.

Jag ville ju ha frukost i vanlig tid så jag började säga ifrån vid femdraget.
Nångång vid sjutiden fick matte nog och gapade åt mig.
Strax därefter var husse också uppe och gapade lite.
Tjurskallar.

När klockan var nästan nio gav de ändå upp och jag fick frukost.
Sen gick de och la sig igen!
De har ju inte fattat nåt!

Jag behövde ju sällskap!

För att göra min poäng riktigt klar passade jag på att gå på toaletten .

Då fattade de galoppen och nu sitter vi alla tre i soffan.
Fast jag tror att de andra två är lite sura för att de inte fick sovmorgon...

diverse skadedjur!

Igår morse när jag och matte drog upp persiennerna (hon drog förresten mest, jag höll mig runt hennes fötter och talade konstant om att det var frukostdags) hittade vi skadedjur på altanen!

En sånhär hade upptäckt fågelfröna som husse har lagt ut till Knut (nä, just det, inte till mig!).



Jag hade lust att göra som fruntimmer i tecknade filmer, och ställa mig på en stol och yla.
Inte först, och verkligen inte för att jag är rädd för en där lilla fjanten (den var ju på andra sidan dörren - inget att vara rädd för) utan för den skymf jag utsattes för strax efter att matte upptäckte den...

NORMALA människor som bor i lägenhet hade satt ut en musfälla omedelbart!

Mina männsikor (som vi alla vet vid det här laget är de inte normala) sprang runt och gjorde glädjeskutt och tyckte att det lilla skadedjuret var GULLIGT(!) och...

...håll i er...

...la ut MER MAT till musjäkeln.

Det gillar nog inte vår bovärd, jag ska skvallra för honom.
Mer mat åt grisen - bort med fåglar, möss och andra skadedjur!

När jag ändå pratar med bovärden kan jag ju passa på att ta upp ett annat läskigt skadedjur jag upptäckte i söndags på promenaden.
Jag har för mig att vår hyresvärd har sagt att man inte får ha farliga djur i lägenheterna.

Då undrar jag varför våran granne tillåts ha en tiger!!??

Nu tycker ni säkert att jag är fjantig.
Men rätta mig om jag har fel:

1. Tigrar är randiga.
2. Tigrar har vassa tänder.
3. Tigrar är blodtörstiga djur med hemska jaktinstinkter.

Rätt eller fel?

Varför tillåter då hyresvärden grannen att utsätta mig för detta MONSTER på mina oskyldiga och efterlängtade promenader?
Ja, efterlängtad och efterlängtad, jag är ju kanske inte alltid supersugen på att gå ut, men emellanåt vill jag ju lufta mig och då ska inte promenaden störas av en BEST!

Tror ni mig inte:
Jag har bildbevis!

Titta vad de släpper lös på MIN innegård...
(samma sort, fast tigern hemma är randigare!)

Matte i cykeltagen

MMS


Matte har börjat träna (igen...).

Hon och gammelmatte ska cykla nånstans på nationaldagen och nu ska det visst tränas.

Igår var det "så homla vårigt väder" och vi skulle "gå långpromenad på eftermiddagen".
Pyttsan.

Vid lunch kom det där läskiga onämnbara ner från himlen igen och matte fick ta sin cykel och med risk för lårbensbrott halka sig hem genom stan.

Jag gillar inte bilen, men föredrar den vilken dag som helst framför cykeln...


snäll gris

Imorse vaknade jag av väckarklockan.
Jag börjar nog bli gammal.

Matte försökte snooza, men jag hade minsann hört att hon skulle upp i tid och cykla till jobbet så jag såg till att hon inte somnade om.

Fast idag bjöd jag inte på opera.
Jag stod väldigt försynt vid sovrumsdörren och nöffade lite för att hon skulle vakna försiktigt och inte bli arg.
Hon blev inte arg.
Hon blev jätteförvånad.

"Står du här" sa hon när hon höll på att snubbla över mig på väg till badrummet.
Var skulle jag annars stå, undrar jag...?

Om jag ställer mig i hallen hör hon mig inte.
Står jag i köket kanske hon hör mig men då kan mina fredliga avsikter misstolkas som att jag enbart är ute efter frukost.
I arabrummet är det ingen idé att stå, för där är väggarna extra ljudisolerade.

Dessutom får jag knappt vara i arabrummet sedan jag provsmakade en av kuddarna därinne.
Snåljåpar.
Får jag inte mat kan jag väl iallfall göra som mina vilda släktingar och fälla ett eget byte.
Fast husse säger att det inte är samma sak att fälla en kudde som att klara sig i det vilda.
Han säger att jag inte skulle överleva fem minuter utan asfalt.

Men vem har sagt nåt om att lämna asfalten?
Det är väl vilt nog bakom Samskolan, och där finns det gott om äppleskrottar.
Så det så husse!

duktig gris

Tada!


Fast taskiga matte tog bort popcornen.


Så jag tog hennes bok.


Där fick hon!


studiedag

Jag och matte har studiedag medan husse har grabbkväll och spelar X-box med lillbrorsan, storebror F och grannen W.

Ute i vardagsrummet är det fullt ös.
De dricker blaskig folköl, äter salta pinnar (och chokladmuffins, fast det är väl kanske inte så grabbigt) och krigar.
Det är ett fasligt väsen.

Matte och jag håller oss i köket.
Matte skriver på en inlämningsuppgift och äter popcorn (och dricker blaskig folköl).
Jag klättrar med jämna mellanrum upp på bordet (till mattes stora förtjusning förtret) för att hämta popcorn.

För att få vara ifred lite och få skriva har matte kommit på en liten "rolig" sysselsättning för mig.
Hon tar en näve popcorn och skakar ner i min bäddsäck.
Sen får jag leta efter dem.

Jättejobbigt.
Mycket enklare att klättra upp på bordet.

Jag ska vänta till mattes blaskiga folköl gör sig påmind och klättra upp på bordet.
Så det så.

Uppe med grisen

Nu har matte och husse kommit hem från snösemestern.
Betala pengar för att tillbringa flera timmar om dagen utomhus, rörandes på sig i snö...
...de är ju inte kloka!

Jag har haft lillbrorsan på besök och det var minsann inte heller någon semester.
Han lurade till och med ut mig i kylan.
Aldrig får man vara nöjd...

Jag blev iallafall jätteglad när matte och husse kom hem.
De fick massor av pussar och gos från mig.
Det tackade de allra ödmjukast för genom att:
1. Dammsuga (jag gillar INTE dammsugaren)
2. Släpa ut mig på långpromenad
3. Duscha mig.

Då bestämnde jag mig för "no more Mr Nice Pig".

I måndags väckte jag dem ca en kvart innan väckarklockan (jag vet - det är en sorts superhjälteegenskap jag har att kunna sånt!).
I går startade jag ca tio minuter innan väckarklockan.
Idag fick de lyssna på min version av Händels Messias från strax efter fyrasnåret.

Hämnden är ljuv....

Nu ska jag sova middag.

RSS 2.0