någon (annan)

Idag när husse kom hem från sitt jobb hade någon brutut sig in i våran lägenhet.
Denna någon hade sedan öppnat köksskåpet under diskbänken.
Sedan hade "någon" lyckats få ut soppåsen, återvinningspåsen och kompostpåsen.

Dessa påsars innehåll hade "någon" bonat köksgolvet med.
När köksgolvet var färdigbonat hade "någon" tyckt att vardagsrumsgolvet behövde en liten omgång av mjölkpaket och kaffesump också.

Efter homestylingen bröt sig "någon" ut igen och låste dörren från insidan.

Sen fick jag skulden!




ps. Någon har fortfarande inte fått middag...

nästan lika känd som Babe



Här är ett smakprov från dagens GP, extra bra GP idag tycker jag.

Nåt annat jag tycker är att gammelhusse ska få komma hem från Trällhottan snart.
Det är inget kul att ha honom på plåsterhuset.

kändis igen!

För den som vill ha lite traditionell pappers-läsning rekommenderar jag idag Göteborgs Posten, sista sidan i del ett.

De visar är ett ganska bra och till 99% sanningsenligt porträtt av en ung man i sina bästa år.



Det som bör korrigeras är 8 måndar. Det ska vara 8 veckor.

pinsamma matte

Ibland skäms jag jättemycket för min matte.
Hon är så PINSAM.

Det hade varit OK om hon var pinsam bara å sina egna vägnar, men när hon ska dra in mig i det blir det lite FÖR MYCKET.

Det handlar om när vi är ute på promenader eller när vi har gäster hemma.
Hon envisas med att kalla mig dumma smek öknamn.

Jag heter RUFUS, det är väl inte så lurigt?
Det är ett helt OK namn. Inga tveksamheter om genus där inte. Inte krångligt att säga eller komma ihåg.
Ändå ska det hittas på smek öknamn.

Det är OK med "Ruffe", eller till och med "Ruffie" som husse säger ibland.
Men jag börjar dra gränsen nånstans vid "Ruffe-Puffe". Det är OK men lite pinsamt.

När matte sedan spinner vidare på detta och kallar mig "Puffen" eller "Puffigheten" är måttet rågat sedan länge.
Häromdagen lyckades hon kläcka ur sig "Fuffen" vilket var något av ett lågvattenmärkenas lågvattenmärke. Att det dessutom var på en promenad och andra människor hörde på vill jag helst undvika att tänka på!

Något som hon har lagt sig till med på hemmaplan men som TYVÄRR fått följa med ut i omvärlden är "Snuttgurkan".
Kan ni över huvud taget tänka er något mer kränkande?
(det kan nämligen jag)
Inte nog med att de har snöpt mig och sågat ner mina brutala betar, de (hon) ska kalla mig för SNUTTGURKAN också!

Men gott folk, det slutar inte där.
Nejdå, matte har spunnit vidare även på detta "fina"  smek öknamn.
Som om Snuttgurkan inte var illa nog så har hon förvanskat det till "Snuttigheten".

Pinsamt är bara förnamnet.

köpa grisen i säcken och chansa

Jag hörde en svängig låt häromdagen.
Det fick mig att tänka på när jag råkade fastna i min mysiga böksäck.

Jag bäddade och bäddade och rätt var det var så hade jag bäddat ner öppningen under mig och kom inte ut.
Husse fick trolla fram mig när han kom hem från jobbet.
Ytterst penibelt.

En annan gång råkade jag göra samma sak när jag skulle sova.
Fast då struntade jag i det och la mig och sov istället.
Det var en aning ogenomtänkt.
För när matte gick upp på morgonen och jag skulle skynda mig ut i köket och få frukost hade jag råkat glömma att jag var i säcken.
Det slutade med att jag trillade ur soffan.
Ännu mer penibelt.

Inte fullt lika penibelt:



Kollobild!

'saru?

Matte fattar ingenting.
Hon är så slut, som min nya idol Kenny skulle ha sagt om han också kände matte.

Igår tex. när hon kom hem från jobbet så ville jag ha mat.
Så jag ställde mig ivägen för henne i dörröppningen och var lite högljudd när hon skulle gå förbi.
Det fattade hon inte!

Lite senare, när hon hade varit ute och tränat och jag skulle akta mig noga för att hjälpa till med övningarna (för du får jag ju som bekant duscha) ställde jag mig på mattan i köket och var lite hödljudd när jag talade om att jag inte ville vare sig träna eller duscha.
Det begrep hon inget av heller utan blev sur.

Efter att hon hade duschat ville jag ha mat (fortfarande).
Så jag ställde mig ivägen för henne (igen) i dörröppningen och var lite högljudd (igen) när hon skulle gå förbi.
Det fattade hon inte (heller)!

Slutligen ville jag ha gos i soffan så jag ställde mig på soffans armstöd och var lite högljudd.
Ingen fattar nåt.

Så slut!

Efter det som verkade vara ungefär hundra år kom hon och satte sig i soffan så jag fick lite gos.
Äntligen.

Men imorse var hon lika slut igen.
Jag hade tappat min filt och gick och frågade (inte fullt så höljudd) vid sovrumsdörren om hon kunde plocka upp den.
Då började hon gasta om att det inte var dags för frukost ännu.

Jag ville ju bara ha min filt.
Så slut!

Krya på dig, gammelhusse!

Igår  vid lunchtid skrämde gammelhusse upp oss en aning genom att få åka plingplongtaxi till plåsterhuset.
Som tur var visade det sig att det inte var så himla illa som vi trodde först, men det var några klöv/nagelbitande timmar innan vi hade fått ordning på den informationen.

Matte och husse och den sverigeboende lillbrorsan åkte till Trällhottan och hälsade på gammelhusse.
Jag fick inte följa med.
Taskigt.

Ja, jag fattar att det är bilresa dit, men jag hade gärna åkt med iallafall och sagt hej till gammelhusse och gammlematte och kollat läget bland sladdar och monitorer.
Husse sa att gammelhusses TV-spel såg lite enformigt ut, enda gången det blev action var när gammelhusse skulle sätta sig upp och ena sladden lossnade, annars var det samma sak hela tiden.
Matte sa att just det TV-spelet skulle vara enformigt och att det var rätt så bra att det inte hände så mycket på skärmen.

Nu hoppas vi att gammelhusse snart blir frisk igen så jag också får hälsa på!

I går på förmiddagen var matte ute och sprang.
Hon har kommit på att hon ska springa ett lopp mitt i natten på lördag och då kan det vara bra att träna lite...
Efter springningen gjorde hon övning på köksgolvet.
Jag hjälpte till.



Efter att jag hade varit så duktig och hjälpt matte sa hon att det var dags för dusch.
Jag som inte ens var svettig!

Hade jag vetat innan att det skulle bli dusch efter hade jag ALDRIG tränat.

bra omgivningar

Jag vet att jag är lite tjatig, men jag gillar mina omgivningar.

Det är inte alla som har turen att få promenera på en stillsam plats med vacker natur, vattendrag (även om jag som bekant HATAR vatten) och fågelkvitter alldeles nära hemma.



..och samtidigt ha Sveriges kanske bästa läge för att tjuvlyssna på konserter på samma ställe :-)




Nu gillar jag ju John Denver bättre än tanten med de läskiga armarna, men det var lajbans med picknick iallafall!
Båda bröderna var med.
 Jag fick massor av uppmärksamhet och gos från salongsberusade främlingar med 80- & 90-talsnostalgi i blicken.

Vad jag hade med 80- & 90-talet att göra förstår jag inte (jag är ju ungdom, född på 2000-talet), men jag inkluderades i mångas goda humör iallafall.

Det var en trevlig kväll!

icke-ritual

Jag och matte har kommit överens om en ny morgonritual under semestern.
Mest är det kanske jag som kommit överens och matte som varit för trött och haft dåligt samvete för att jag inte får sova i sängen som jag vill.

Den nya ritualen går (eller jag borde kanske säga GICK) ut på att jag säger till när det är dags för frukost.
Först när jag vaknar ropar jag lite på matte från soffan.

- Hoho, är någon vaken?

Sen när hon (i 10 fall av 10) inte svarar (på grund av att hon antingen sover eller ignorerar mig) får jag hoppa ner från soffan och hojta igen.

- Hoho, är det någon vaken nu då?

I de bästa av stunder (och om jag har väntat så länge på frukosten att jag nästan dör av hunger) kanske hon vaknar då, fast det är sällan.
Då får jag ropa en sista gång.

 - Hoho, VAKNA!

Om hon inte vaknar nu (vilket inträffar i ca 7 fall av 10) får jag ta till det näst sista vapnet:
Slå två gånger i snabbföljd med trynet mot grinden till sovrummet.
En liten lätt knackning. Bonk bonk bara.

Funkar inte det så är det sista vapnet som gäller:
Skallra med grinden. Ordentligt.

Det gör man bäst, som jag berättat tidigare, genom att stoppa in trynet mellan spjälorna och skaka ordentligt.
Då vaknar matte till liv!

Under semestern betydde det att hon gick upp och gav mig frukost och sen kunde vi alla gå tillbaka till vårt och ta en välförtjänt efter-frukosten-tupplur.

Men nu, bara för att hon har börjat jobba igen, ska plötsligt allt vara annorlunda...

Härom morgonen (fast matte sa att det var mitt i natten på riktigt och att klockan var fyra) fick jag till och med en dusch av blomsprutan.
Rakt i fejjan.
Läskigt!

Jag tycker att det är hemskt osportsligt att gå med på den nya ritualen först i någon vecka och sedan abrupt sluta.
Husse tycker att det var hemskt osportsligt av matte att gå med på det från första början.
Han vaknar nämlig också av gallerskakningarna.

Matte tycker att vi ska hålla snattran båda två, för hon vill sova sin skönhetssömn.
Och det kan ju hon behöva!

Kollobilder

I helgen var mattes yngsta bror här och hälsade på.
Honom gillar jag, men han bor i Norge så jag träffar honom inte så ofta.
Därför är det roligt när han kommer på besök.

Matte andra bror var också på besök, och det var också skoj även om han inte gav mig några muffinspapper.

Gammelmatte lämnade en skiva med bilder som hon hade tagit när jag var på kollo.
Jag tittade och drömde mig tillbaka.
Den som ändå fick vara på kollo och käka vinbär jämt...



Solar i gröngräset.



Solar med gammelmatte på altanen.



Solar med gammelhusse på andra altanen.



Solar bakom blomplanteringen (ser ni mig?).



Jag solar vid vinbärsbusken.



På sista bilden solar jag egentligen räv.
Jag la mig vid vinbären när gammelmatte höll på och grejjade i trädgården och när hon inte såg så sträckte jag på trynet och snodde lite bär från vinbärsbusken.
Hysteriskt bra plan!

Nästan lite smart som när jag klättrar obemärkt upp på bordet hemma och plockar ner popcorn eller godis utan att matte ser.
Fast matte påstår att jag syns när jag gör mina ninjamanövrar.
Jag tror hon ljuger.

brev från kolonien

Jag skrev ett brev till matte och husse när de var på moppesemester:


Hej matte och husse!

Tänkte bara berätta lite om min kolloperiod den här sommaren.

Jag åkte faktiskt Toyota till och från Ed.

Det gick riktigt bra.

Fast det är klart att jag fick ju lov att göra några utbrytningsförsök från buren för skams skull.

Faktiskt ganska skönt att slippa duscha när man kom hem.

Och gammelhusse och gammelmatte mumlade nåt om att det var skönt att slippa tvätta buren...


Jag har haft det skönt i Ed.

Några spännande gäster faktiskt. En som heter Ingegerd och så var nån Bertil med också.

Jag blev faktiskt lite kär i Ingegerd. Hon gillade mig också men jag fick inte putta på henne när hon skulle äta....?konstigt??

Sen kom de där tre söta barnen och fikade. Dom gillar jag!

I trädgårn var det röda bär, vita bär, svarta bär och gröna äpplen - jag hade fullt upp med att kuta mellan buskar och träd.

Jag vilade lite ibland under buskarna med röda bär, bara som en liten undanmanöver.

Då såg nämligen inte gammelmatte när jag började att äta, men hon kom snart på mig...


Den här kolloperioden har både jag, gammelmatte och gammelhusse suttit i soffan på kvällarna.

Gammelhusse var mest i pannrummet men när han kom in därifrån fick han sitta hos oss.

Jag har motionerat mycket, gammelhusse har visslat och jag har sprungit (för då fick jag ju morotsbit eller äpplebit :-) )

En dag sprang jag utan belöning för jag var såååååå kissnödig och det REGNADE!!!!!

Jag kan berätta mer senare för nu är jag och de gamla så trötta.

nattinatti


RSS 2.0