Kollo, de andra dagarna

Det är fina fisken att vara på kollo.
Varje morgon hämtar jag gammelhusse så vi kan ta oss en promenad och leta efter äpplen.
Jag gillar min gammelhusse.



Idag väcktes hela familjen av matte och husses blonda kompis när hon ringde och sa att lillbrorsan var på ingång.
Vi masade oss upp och drack lite kaffe då, tyckte ändå det var dags att gå upp.
Blondines brorsa, Fredagsflirt-Jojo skulle förresten få ett brev av matte när hon kom till gammelmatte och gammelhusse.
Det glömde hon.
Brevet låg i tryggt förvar i hennes resväska tills han skickade ett mess och frågade var det var.
Då var matte på färjan.
Hon fick gallopera till båtens info-disk och köpa frimärke och be snällt om info-tantens hjälp att posta breveländet när båten kom tillbaka till Sverige.
Det är inte så bra att vara så virrig...

Motionen och dieten går i alla avseende utom mitt eget välmående bra, jag har joggat med gammelhusse varje dag och fått väldigt lite mat.
Se så fint jag sträcker ut på stegen.



Svag blir jag av matbristen.
Men jag har ätit några äpplen om dagen så jag har överlevt.
Äpplen och mycket vila räddar mig när jag tvingas leva på luft.
Vila kan man göra i soffan och utomhus i solen.
Idag blev det solen.



När det är vilopaus i soffan brukar jag bädda in mig i filten och kudden för att det ska bli mysigt.
Mindre mysigt är det att behöva dela soffan.
Gammelmatte går bra att dela med (när hon sitter där jag vill). Gammelhusse ska hålla sig i fotöljen.

Det är skoj att var i Ed för där flyttar de på sig som jag vill!
Hemma i Göttlaborg brukar matte bestämma.

Nu är vi tillbaka i Göttlaborg hos husse (som visst hade möberat om ljudsystemet när vi kom hem) och kollot är slut för den här gången. Soffan är min för stunden, men snart tar väl matte befälet igen efter semestern i Norge.

Matte har iallafall lovat att vi ska åka tillbaka till Ed snart igen.
Det är bra.

Kollo, dag 1

Førsta dagen på mitt kollo så vaknade jag superpigg och utvolad efter en natt ihop med matte på gammelmatte och gammelhusses extrasæng, den så kallade gunghæsten.
Klockan 0550 vaknade jag.
Då fick jag i tur & ordning skæll, hallonbåt och mera skæll.
Sen sov jag ungefær en halvtimma till med matte.

Matte var på resfeberhumør och tvingade ut mig på morgonpromenad i det bløta græset - føre frukost!!
Inga æpplen fanns på græsmatten (jag tror att matte var ute føre mig och plockade in dem den elakingen) och krusbæren var slut (fast jag letade noga i busken).

Gammelhusse har gjort i ordning golvet i hallen, det ær superfint, men jag får inte gå på det utan mattor.
Jag tror att de tror att jag ska repa på golvet.
Jag førstår inte var de har fått den idén?
Jag som ær så lætt på foten, fast i en annan mening æn vad ni sækert tror att det betyder!

Nu ska jag ta och kolla upp vad matte har før sig, hon har åkt till ett annat land och hælsat på lillbrorsan.

Nøff!
/R.

kollo

Nu är jag på ett aningens försenat sommarkollo.

Mitt och gammelmatte & gammelhusses sommarschema har inte varit helt i synk i sommar så mitt kollo fick komma i slutet av augusti.

Matte inledde starkt idag med att dammsuga och tvätta, sen släpade hon ut mig i regnet.
Som om det inte vore nog så var det till bilen hon släpade mig och tvingade mig att åka i den...

Inte tusan stannade vi på vägen heller.
Hon satt mest där framme och sjöng för sig själv och lät mig våndas i min ensamhet längst bak i bilen.
Jag hörde minsann att hon försökte blidka mig några gånger genom att ropa och fjäska, men jag slog dövörat till och lyfte av luckan till mitt fängelse istället.
Då stannade hon bilen!

Bara för att sätta fast gallerluckan och köra vidare.

Väl framme hos gammelhusse fick jag:
1. Inte äta några äpplen
2. Duscha
3. Inte äta resterna av mattes godispåse

Taskigt kollo.


Häromdagen var lillkillen på besök igen.
Han är stor nu.
Han går omkring (när han får hålla sig i grejjer).
Det är lite läskigt.

Rätt var det var när han satt så snällt brevid sin mamma i soffan drog han upp sitt lilla pekfinger, pekade rakt på mig (ja, det sägs att det är fult, men han är bara söt) och fyrade av en lång svada av ord som jag inte förstod alls.
Men jag tror att han sa nåt om mig.
Hoppas att det var smickrande.
Jag tror att det var smickrande för han såg glad ut.


Mindre smickrande är gangsterungarna på våran gård hemma.
De kallar mig för marsvin fortfarande.
Det är ofint tycker jag.
Då gillar jag lillkillens harang bättre!

Borås, Borås

Häromdagen när jag och matte var på promenad var jag (och matte) ett kort ögonblick lite orolig att jag skulle bli tvingad att få en ny husse.
Det kom fram en karl som luktade öl och pratade väldigt nära matte.
Hon avböjde (artigt) hans erbjudande om att själv få en öl för att han inte skulle "stinka ensam" och sedan försökte vi röra oss mot kyrkogården för en liten runda.
Öl-mannen var lite enträgen och gick med oss (alldeles för länge) under tiden som han ivrigt strödde försiktiga hintar om att han behövde en ny fru.
I samma andetag berättade han även sin något förenklade livshistoria, medgav att han hade varit otrogen 51 gånger det senaste halvåret (han var iallafall bra på att räkna) samt att han hade levt utomhus i "friska luften" senaste vintern.

När matte (fortfarande artigt, dock lite mer ansträngt) frågade om han hade nånstans att bo nu svarade han glatt att han bodde i Borås och pekade på sin pjäxbag.

Då fick jag nog och gick hem.
Matte tackade mig väldigt mycket för att jag hjälpte henne ur knipan.

Vi gillar husse och har inga planer på att byta ut honom.

morgontrött?

Klockan är inte ens sju och matte är uppe och pigg som en lärka.
Vansinniga fruntimmer!

Jag som sov så skönt under två filtar blev brutalt väckt av väckarklockan redan före fem.
Sen gav sig puckona ut i mörkret och gick sin morgonpromenad.
Vardagen är visst här igen...

När promenaden var över och matte låste upp dörren tyckte husse att det såg märkligt ut under mattes jacka.
Det hängde ett skärp bak istället för fram.
Matte hade tagit på sig sina byxor bak&fram och gått hela morgonrundan längs Avenyn och hem igen.

Det gjorde min morgon mycket kuligare iallafall.


I'm singing in the rain...

Som vanligt handlar en del av mina inlägg om hur oerhört korkade min matte och husse är.
Igår tillexempel...
Vi var hemma under dagen och myste, jag och matte.
Sov i soffan, lagade mat och hade det allmänt bra.

Sen när husse kom hem kom matte på den där fantastiska idén att vi skulle ta den där förbaskade promenaden.
Jag var inte så sugen.
Det har sina naturliga förklaringar eftersom jag nuförtiden får så lite mat att jag har hamnat i ketos eller vad det nu heter.
Jag är svag helt enkelt.
Såpass svag att jag inte orkade protestera mer än med ljud när vi skulle gå ut.

Ibland protesterar jag mer handfast och ställer mig under matbordet och gömmer mig i köket och så.
Fast igår sjöng jag vackra sånger istället.
Hela vägen ut i trapphuset sjöng jag.
Det ekar så fint där!

När vi kom ut kom alla gangsterbarnen som bor granne med oss fram och gapade.
Jag var skeptisk som fasen tills matte visade dem att pinnarna de visst använde att slå på varandra med gick att använda att försiktigt klia mig på ryggen med.
Då var det snälla barn.

Sen brakade dock helvetet lös.
Det började åska och vatten som i vanliga fall ska hållas i en sjö eller ett hav kom ner (på en gång) rakt över oss.
Tror ni att min matte och husse vände?
Nä, de tyckte att det inte var så farligt så de drog med mig ut iallafall.
Jag säger då det...

Vi var genomdränkta innan vi hade hunnit över gården till grinden.
Husse och matte stod och tryckte under varsitt träd under tiden som jag gjorde det vi gick ut för att jag skulle få göra.
Sen frågade de om jag ville gå en sväng runt skolgården.
Tillåt mig skratta!

Jag gick hem.
Inte fullt lite sjungande nu, för backen utmed lekplatsen på ehmvägen hade förvandlats till ett enda stort vattenfall.
Matte tyckte jag var fjantig, men jag såg allt att hon också lyfte missnöjt på fötterna och när vi kom hem sen fick hon byta strumpor.
Jag blev torkad med rosa handduken.

När allt vadande var över satte vi oss i soffan, bara för att konstatera att det hade slutat regna utanför.

Idag ska jag gå på lådan, oavsett vad hon lockar med!

motionera mera

Efter några dagars vilopaus från det evinnerliga motionerandet fick matte tokfnatt idag.
Först städade hon hela förmiddagen (jag tycker verkligen inte om dammsugaren, men jag har börjat vänja mig) och sen var hon iväg och simmade.
När hon kom hem igen hade hon husse med sig och vi åt middag alla tre.
Jag började så smått hoppas på att få regn-paus från promeneradet idag med, men jag hade fel...

Vi skulle gå, och vi skulle gå långt.

När vi ändå var ute och gick tyckte jag det kunde vara bra att ge matte och husse nåt att bita i, jag menar - de är ju lite off shape de med!
Så jag sprang.
Oj, vad förvånade de blev.
Matte kom helt av sig och husse började skratta.
Jag tror att det var lite för länge sedan som jag tog några krumsprång med tanke på deras reaktion...

Sen gick vi en ny spännande väg hem, utanför kyrkogården.
Jag motionerar inte gärna på den längre. Den är så att säga dötrist. (hihi)
Jag går hellre nya spännande vägar, vilket jag har försökt tala om för matte & husse länge genom att tvärnita, gnälla och gallskrika när de tar ut mig på kyrkogårdsturen.
Nu kanske de äntligen har fattat att jag behöver omväxling, men man kan aldrig så noga veta med dedäringa människorna.

Dieten håller de hårt på iallafall, fast matte har efter tre städningar av köket fattat galoppen och ger mig inte längre nån vitkål.
Morötter och gurka är OK, men vitkål äter jag bara om den är till oigenkännlighet indränkt i olja och kryddor och kallas för pizzasallad...





så går det...

Matte och husse har varit i Barcelona utan att ta med mig :(
De trodde inte jag skulle gilla flygresan sa de.
Jag tror att de hade rätt faktiskt.

Fast jag hade nog gillat hemresan.
De fick visserligen inte med sig väskorna hem, de hamnade nånannastans i europa tack vare en förvirrad spanjorska på flygplatsen i Barcelona.
Men den förvirrade spanjorskan lyckades också med konststycket att boka in dem på förstaklassplatser fast de egentligen inte skulle ha det. Bra benutrymme och gratis mat och efterrätt hade jag också stått ut med.

De hade hyrt in en väldigt snål butler åt mig under tiden de var borta.
Han hade snappat att det var diet på gång så han gav mig väldigt lite att äta.
Tråkmåns.
Jag tog ett kax av hans häl som straff.

När matte och husse kom hem fortsatte snålheten.
Inte nog med att jag fick lite mat.
De gav mig vitkål och palsternack-rester.
Allvarligt talat!
Att de äter sånna där rötter får stå för dem, men jag tänker inte äta det.
Jag tror att min uppvisning visade dem att det inte är nån idé att ge mig det igen...


Utmanad

Fredagsflirt-Jojo utmande matte via sin blogg.en blogg, eftersom hon inte har nån blogg svarar jag istället!


Reglerna består av att först Beskriva reglerna (vilket jag gör nu) och sedan Svara på alla frågor. Därefter Välja ut 6 personer som du vill ska svara och utmana dem i deras bloggar, be dem läsa din samt låta personen som utmanade dig veta när du svarat på utmaningen!

5 saker som finns på din "Att göra"-lista idag?

- Gå på min motionsrunda
- Sova
- Äta
- Gratulera husse på födelsedagen
- Heja på Blåvitt när de klår Malmö

Vad gjorde du för 10 år sedan?

Jag är åtta år, så inte så mycket...
Men för åtta år sen höll jag på att förbereda mig på att flytta från Halland till matte och husse.

Ställen jag bott på?

I kronologisk ordning

- Kvarnforsen, Halland
- Gibraltargatan, Göteborg
- Norra ågatan, Göteborg

5 saker du skulle göra om du blev biljonär?

- Köpa ett hus på landet
- Betala matte och husses lån
- Skaffa en nice buss att åka runt i istället för bilen
- Köpa mat

Personer du vill veta mer om?

De flesta.

Jag utmanar:
- Emma
- Emily
-Pontus Wernbloom

Grattis husse!

Idag fyller min husse år.
31.
Grattis grattis :-)

De är för övrigt jobbigt ihärdiga med den däringa motionen.
Två kvällar i rad har de släpat ut mig i mörkret på kyrkogården.
Tur att jag inte är mörkrädd, annars kunde jag ju bli rädd med tanke på alla skräckisar matte och husse tvingar mig att se.
Idag hoppas jag på promenad på dagtid.

RSS 2.0