mitt i natten, del ?

Nu är det helg!

Matte sov JÄTTElänge...
Jag fattar verkligen inte systemet.

På vardagarna går de och lägger sig halvsent och sen ringer klockan tidigt på morgonen.
Då går det tydligen bra att sova lagom länge.

Men idag vaknade jag i ungefär samma tid som vanligt och talade högt och ljudligt om att det var dags för frukost. Då fick jag skäll!
Matte sa att hon måste sova mer.

Men jag vet att hon inte ens sover så mycket på vardagarna.
Då har nämligen jag redan varit inne och väckt henne fyra gånger när klockan ringer!
Jag brukar början nångång vid fyradraget och sen försöker jag var tjugonde minut tills hon ger upp, tills hon blir arg eller tills klockan ringer.
Oftast är det mittenalternativet som inträffar först.

Men tillbaka till kärnfrågan:
Matte fick ju sovmorgon idag eftersom jag inte gick in innan normal uppstigningstid.
Jag fattar inte varför hon gnäller!



höst?

Det är bestämt höst på gång!

I alla fall så blåser det som om det vore höst.
Hemma på min gata i stan är det vatten nästan hela vägen upp till min dunge.




Matte trodde att jag skulle drutta i, för hon fick för sig att jag inte kunde se att vattenytan hade flyttat på sig.
Bara för att det var gräs under.
Gammal och halvblind kan hon vara själv!

Jag både såg och hörde vattnet som forsade elakt alldeles nära mig.

En sak har jag reflekterat över...
Det är änderna som bor i min å.

De simmar ju, änderna.
Redan där tycker jag att de straffar ut sig, men det är ju bara min högst personliga åsikt.
Men igår när vattnet forsade JÄTTEsnabbt åt ena hållet, så envisades de med att simma...
...gissa vart...
...jo - åt ANDRA hållet!


Inte så konstigt säger ni.
Korkat säger jag.
De ville väl dit säger ni.
De har för tusan VINGAR säger jag!

snabbast i världen

I helgen var matte och husse borta ett tag.
Jag skulle fått åka med men "tyvärr" kom inte min nya bur till vår nya bil i tid så jag kunde inte åka med.
Heja buraffären!
Istället var jag hemma och passade lillbrorsan och hans söta tjej lite.
De var så snälla så och hade med sig bra väder.

Matte lyckas däremot alltid ha med sig dåligt väder.
Som igår till exempel, när jag hade solat hela dagen och hon kom hem och släpade ut mig i ösregnet.
Då var jag snabbast i världen när jag SPRANG till ån (den översvämmade ån), gjorde det jag skulle och sedan SPRANG hem igen!

Sen övade jag mig på att stå i vägen för matte när hon skulle greja med datorn och laga mat samtidigt.
Då springer hon nämligen också.
Fram och tillbaka mellan rummen springer hon.
Det är jätteroligt att ställa sig mitt i dörröppningen då!
Min matte är nämligen inte så vig, så när hon ska hoppa över mig ser det ut som om hon försöker vara Emma Green eller nåt.

Mycket underhållande!

Lord of the ?

Husse äter knäckebröd i soffan.



Tror ni jag får nåt?

Nä just det!
Inte ens efter min lilla Michael Flatley-imitation på husses bröstkorg fick jag knäckebröd.
Eller kanske just därför...

prosit!

När man som jag är hemma och vårdar sjuk matte blir det ibland lite tråkigt.
Då brukar jag roa mig med att sola.

Idag blev det solning i köket.



Matte är rätt tråkig, hon sitter mest i soffan, hostar en himla massa och ibland masar hon sig ut i köket och hämtar kaffe.
Hon säger att kaffe botar allt.

När jag nyser lite för att få en sympati-latte garvar hon bara och pussar på mig.
Taskmört!

receptionistgrisen

Ibland när gammlematte ringer så får jag prata med henne.
Det är ganska underhållande men hon pratar nästan lika mycket som matte så jag måste lägga mig ner och vila samtidigt.



Häromdagen pratade vi en stund om ditten och datten.
Jag hörde att det var gammelmatte direkt, så jag la mig ner på stört.

Lika bra att vila benen med en gång liksom.

Nu klurar jag bara på hur jag ska göra för att kunna svara när det ringer.
Mattes och husses telefoner är visserligen stora (blir mobiler verkligen bara större & större nuförtiden?) men de har pekskärm och jag pekar inte så bra.
Hemtelefonen skulle nog kunna funka, den står bra till bredvid soffan också.

Jag ska ägna dagen till att öva på det.
Och till att vila mig!



promenad i solen, joggingrunda i regnet

I söndags hade vi superfint väder!
Då var jag och husse på promenad på andra sidan ån.
Jag tyckte att han behövde motioneras lite.




Matte var i Bohuslän och motionerade på en golfbana.
Hon fick träningsvärk i armarna.
Betyder det att det är dags att köpa ett gymkort kanske?

Igår var det inte fullt lika fint väder, så det blev inga bilder.
Jag och matte var på promenad och för att göra min åsikt om vädret kristallklar så gick jag mycket fort ut, promenerade bara på asfalten (det var ju BLÖTT i gräset), gjorde min business och sprang sedan hem för allt vad jag var värd.

Ingen långpromenad i regnet här inte!

cykelbana

Matte säger att jag INTE får gå på cykelbanan.



Det struntar jag i...

Det är för det första närmaste vägen till ån, för det andra inte så lerigt som gräsmattan och för det tredje händer det mycket mer där!
Det är en massa människor som håller till där så då får jag en massa uppmärksamhet!

Jag gillar uppmärksamhet!

smartpig

Jag och matte är på eftermiddagspromenad.
Helst vill jag se eftermiddagsfilm med matte men det är soligt och ganska varmt så det här får duga.
Jag misstänker att hon ska iväg igen, för hon ställde inte undan min toalett när hon kom hem.
Sånt märker jag...
Och då kan jag bli väldigt långsam på promenaden.

Hoppas inte matte kommer på min fina plan.

OM hon ska gå igen hoppas jag på film ikväll istället.
Förhoppningsvis är husse också hemma då, och då brukar det bli film!

missuppfattning

Matte och husse är tillbaka efter en regnig helg i huvudstaden.
De sa att det var bra men att jag antagligen inte hade gillat leran.

Många tror att grisar gillar lera för att det är MYSIGT.
Men jag ska tala om för er vad som är mysigt:

1. Min soffa
2. Min soffa + en filt
3. Min soffa + en filt + sällskap
4. Min soffa + en filt + sällskap + mat

DET är mysigt, inte lera.

Andra grisar kanske rullar sig i lera, men de stackarna kanske inte har en soffa att gosa i.
De kanske måste rulla sig i leran för att svalka sig eller för att få undan flugor.
Här hemma smäller matte bort alla flugorna.


Mr S har varit här så jag kunde passa honom i helgen.
Det var helt OK fast jag fick tala om för honom väldigt många gånger att det var dags för promenad innan han fattade.
Då tog vi oss en tur i regnet och sen var jag glad igen.

Idag ska jag passa husse och Mr S innan de ska börja sina jobb igen imorgon.
Sen får kanske jag också semester?

den ena är värre än den andra

Är det inte det ena (gammlematte jagar på mig när jag är på stillsam kvällsprommis) så är det det andra (husse är superelakingen själv och tvingar ut mig i regnet).





Det är inte så lätt att vara gris alla gånger...


Det enda jag vill är ju att få vila i min soffa och kanske äta lite godis.
Hoppas att Mr S är snällare nu när han ska vara hemma med mig i helgen.

Matte och husse ska iväg och lyssna på några som hette Mjältbrand och sen skulle de visst se några gamla bekantingar igen - The Iron Maidenz.
Jag är lite avis men jag tror att Mr S kan sjunga lite för mig som kompensation.

Hoppas hoppas!




Hurra för husse!

Igår fyllde min husse år.



Vi firade honom på morgonen, jag, matte och Mr S.
Sjöng gjorde vi också.
Jag sjöng finast.

Matte gick till jobbet som vanligt och Mr S åkte hem till Oslo (fast hem är egentligen nära här men av nån märklig anledning är det inte så just nu, jag fattar noll).
Husse och jag skulle slappa hela dagen men istället fixade han lite med bilen och sen läste han bok.
Jag fick slappa själv.
Det gör jag ganska bra.

Matte kom hem tidigt från jobbet och la sig under två täcken och sov några timmar.
Det var lite skumt så jag tror att hon var lite sjuk.
Som tur var gick det över för hon vaknade sen och gav mig tårta.
Tackar tackar, sa grisen.
Feberyra, sa husse.

Idag passar vi Mr S söta syster, jag och husse. Fast jag tror att hon snart ska åka igen.
Det var värst vad folk åker hela tiden. Är det måhända slut på semestern snart?
Tur att jag slipper bekymra mig så mycket om det :-)

Hurra för husse igen!



Det ynka misstaget

Jag sa ju att det hände ett ynka misstag på födelsedagspromenaden..

Det var såhär:

Jag var på promenad med matte och husse.
Egentligen ville jag in och äta popcorn men det skulle visst motioneras en aning trots firande. Som tur var sken solen så det var angenämt och trivsamt med massor av människor ute som sa att jag var söt :-)

Jag ville inte alls gå åt höger, så jag protesterade lite och bromasde mig.
Då drog matte i kopplet lagom mycket åt andra hållet.
Hon har lärt sig att det inte går att dra för mycket för jag är så smal och smärt att halsbandet ramlar av mig då...
Tyvärr drog hon lite för mycket (för min del) för eftersom jag är så smal och smärt och försökte värja mig från det enorma övergreppet som det är att gå åt vänster istället för höger så gick det lite knas.

Jag råkade fastna med ena frambenet i halsbandet.

Det blir lite svårt att gå då som ni kanske förstår, med både huvudet och benet ut genom halsbandet.
Försök själva ska ni få se!

Min matte och husse är ganska korkade så de fattade inte att det var frambenet utan kollade mitt bakben hela tiden.
Husse trodde att jag kanske hade blivit getingstucken eller nåt, eftersom jag haltade lite med ena bakbenet. Det hade nog ni också gjort om frambenet satt fast vid halsen.
Om ni hade haft några framben vill säga...

Sen - när de väl fattade (poletten trillade ner för husse till slut) så började matte dra i halsbandet så det blev MER obekvämt.
Jag fick säga till ordentligt, så att de förbipasserade cyklisterna fick sig en liten överraskning..

Efter en liten svängom där på strandpromenaden fick matte loss mig tillslut så vi kunde gå hem.
Pust!

RSS 2.0