Vilar lite

Vilar lite

tumme?

I morse efter frukosten hörde jag matte säga till husse att om man ger mig lillfingret så tar jag hela handen.
Vaddå? Jag fattar inte?

Kanske högst eventuellt har jag rååååkat nafsa till någon nån gång men min plan har då aldrig varit att äta upp någons hand.

Däremot har jag en annan plan, en mycket smart sådan!
Den börjar med att jag väntar tills matte & husse har somnat och sen går jag och lägger mig i deras säng.
Förut när jag var liten nöjde jag mig med att få krypa ner vid mattes fötter.
Fast nu när jag är stor så känns det lite futtigt.
Så nu brukar jag försöka avancera under natten.
Om man sträcker ut klövarna lite i taget och puttar på matte utan att hon vaknar så flyttar hon sig nämligen inåt.
En bra natt lyckas jag flytta på dem båda två, då har jag till slut hela nedre delen av sängen helt för mig själv!
Sen vaknar matte & husse när klockan ringer och så säger de:
Hur i h-vete gick det här till, vart kom du ifrån och varför ligger husse och sover på elementet?

Ta-da!
Smart plan va!

Fast jag fattar fortfarande inte det där med lillfingret...

?/R.

lättnad i huset

Idag sålde de den röda bilen.
Ganska skönt att bara ha en bil att oroa sig för sa matte.
Känns lite löjligt att bara ha två ynka fordon sa husse.
Ett tag hade han två och en halv motorcykel och två bilar.
Tokstolle.

Fattas väl bara att matte börjar köra sån där tvåhjuling också nu.
Lite bra vorde det ändå för då kanske de hellre kör MC och inte bil och då slipper jag ju åka bil.
Smart Rufus!
Måste påminna mig själv att jag ska tjata på matte att hon lär sig köra hoj.

Efter bilförsäljningen idag försökte matte sig på en promenad med mig.
Jag erkänner att jag hade tjatat, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig.
Fy fasiken va kallt det var när vi kom till dörren...!
Jag gick hem igen.

Då skulle vi dricka kaffe sa matte.
Kaffe är gott sa jag så jag fick lite jag också.
Hon hällde upp i min skål och ställde fram den åt mig.
Utan mjölk i!
Ahmen dô! (som vi säger här i Göteborg)
Kaffe utan mjölk är ju som klövklippning utan popcorn.
Jisses...

På det stora hela är det ändå en väldigt bra dag.
Bilen är såld, solen skiner, matte & husse är lediga och jag har blivit lovad gos och godis av husse ikväl när matte är på boxningsgala.

Nöff
/Ruffie

traumatiskt barndomsminne nr 1

När jag var liten kulting (stor som en ölburk med ben brukar husse säga) hände nåt konstigt.
Första dagen när jag kom hem till min matte & husse så ville jag inte äta.

(Det har aldrig hänt igen, jag lovar!)

Jag var kanske lite stressad efter bilresan och att jag var tvungen att duscha (hatade vatten redan då) så fort vi kom hem.
I vilket fall som helst så ville jag INTE ha den maten de gav mig.
Jag ville inte heller kissa på det stället som de sa åt mig att kissa på, men det är en annan sak faktiskt.

De försökte mata mig med potatisskal (det är läskigt, äter det fortfarande inte om det inte är kris!) och sallad men ingenting ville jag äta.
Sen försökte de med hallonsylt, men det spottade jag ut (dumt, jag vet, jag är vuxnare nu).
Matte var jättenervös och ringde min gamla husse ("uppfödaren" kallar hon honom).

Han sa att jag hade fått försoffning (han kanske ska förstoppning, är det nåt annat?).
Jag gillade inte hans lösning på problemet!

Lösningen var att husse höll fast mig och matte tvingade ner läskig matolja i halsen på mig.
Flera skedar fick jag svälja.
Ruskigt obehagligt!

Sen blev det fart på magen vill jag lova.

Som tur var (för matte & husse) hade de byggt en liten hage åt mig där jag fick vara på dagarna. Syftet med hagen var att jag skulle lära mig vart man äter, vart man sover och vart man...göra andra saker.
Jag lärde mig.

Fast det var tråkigt att vara i hagen. Jag försökte flera gånger att hoppa (!) ur den. Matte säger att jag var superduktig på att hoppa för att vara en ölburk med ben.
Idagsläget hade det inte varit nåt problem att flytta på den där hagen, det hade nog räckt att nysa på den tror jag.
Om jag kommer ihåg rätt så var den av pappkartong.

Så i dagsläget hade jag nog först nyst omkull den, sen ätit upp den (aptiten kom tillbaka i och med den där matoljan och aptitien har jag då aldrig förlorat igen)!

Lunch!
/Rufus

misstag

I går pratade jag lite med min gammelmatte i telefon när hon ringde för att gratulera min matte på namnsdagen.

När jag pratar med gammelmatte så brukar jag vara tyst (hon pratar på så bra ändå utan min hjälp).
Igår så sa hon vid nåt tillfälle att gammelhusse hälsade.
Fast just då var jag tvungen att avbryta samtalet lite för att skälla på matte.
Hon petade mig i ögat!
Det är läbbigt!

Så jag gallskrek just när gammelhusse hälsade till mig.
Det tyckte gammelmatte var jätteskoj.
Lite pinigt tycker jag för det var ju inte så jag menade...

Nu ska jag gräva ner mig i soffhögen, det är så förbaskat kallt här idag, måste värma fossingarna...
/R.

ett steg närmare...

Inte för att jag är den här familjens största beundrare av bilar men idag känns det som om vi har kommit lite närmare ett slut på allt elände med en bil på verkstan, en som har lite lynnigt humör och en matte & husse som bara suckar och mörknar i blicken när nån säger växellåda.

Idag fick de tillbaka den där gråa saken från den däringa verkstaden.

Sen åkte matte till nåt som de kallar bestickningen (det kan ha varit nåt annat, jag lyssnade inte så noga) och så fick nån kolla på bilen.
Han som kollade hade sagt att allt var bra så nu kan de köra i den gråa saken istället för den röda saken.
Då blev matte och husse jätteglada.

Men då undrar jag en sak.
Om de nu blev så glada för att få tillbaka den nya bilen, varför har de varit i garaget hela kvällen och fixat med den gamla bilen?
De putsade, damsög och höll på i flera timmar.

Nån annan ska ju ta över bilen (betala pengar för den förhoppningsvis efttersom det kostade en hel del att fixa den gråa) så varför bry sig?

Med lite flax blir det inte så många turer i någon av dem iallfall!

Nu är det sovdags.
/Rufus

kändis!

Jag är med i en annan blogg, i en tidning :-)

Julrosettsfin på julafton 2006

Julrosettsfin på julafton 2006

Så här blöta var de när de kom hem på natten

Så här blöta var de när de kom hem på natten

vilohelg?

Det blev bil, det blev resa till gammelmatte & gammelhusse och jag överlevde bilfärden med nöd & näppe.
Den här gången kräktes jag inte iallafall.

När vi kom fram var det fuuuuuullt med folk i hela huset.
Jösses...
De hade nåt som kallades för julgransplundring.
Då kastar man visst ut det där trädet som har stått inne hela julen.

Vi missade själva utkastandet.
Men vi missade inte alla människor.
De var trevliga.
Speciellt de små männiksorna var trevligast!
De gav mig massvis med pepparkakor och annat gott :-)

En kompis till gammelmatte & gammelhusse var rätt så nice hon också. Jag fick maräng av henne!

På lördagen fick jag vilodag. Då var det alldeles lugnt både på dagen (när matte & husse var och hälsade på de där småttingarna) och kvällen (när allihop försvann iväg på nån fest som tydligen var himla trevlig!).
Matte & husse & gammlematte & gammelhusse kom hem mitt i natten och såg ut som dränkta katter. de tyckte att en promenad var bra för att slippa att få ont i huvudet dagen efter sa matte.
Tokdårar sa jag.

På söndagen började jag misstänka att vi skulle in i den där bilen igen.
Fast ett tag verkade det som om vi skulle få stanna kvar en dag extra. Det hade visst blåst ner några träd på vägen.
Jag tyckte allt att det visslade lite om taket på natten.
Men attans va besviken jag blev när vi ändå kunde åka där på kvällen.
Husse blev också besviken. Han hade sett fram emot påtvingad ledighet hos svärfar och svärmor sa han.
Inget jobb & god mat sa han.
Jag kan inget annat göra än att hålla med.

Vi skulle gå ut på en liten promenad jag och gammelmatte.
Säkert yeah! sa jag och gick in och hämtade gammelhusse istället.
Han är mycket roligare att gå på promenad med. Jag få äpplen och så visslar han roligt när jag springer.

På resan hem var jag ganska snäll.
Jag fick promenera lite i Uddevalla när matte&husses kompis skulle fixa med några tågbiljetter.
Skönt att få sträcka lite på benen.

Hemma var allt sig likt.
Idag ska jag bädda lite i arabrummet.

Nöff
/R.

GRATTIS

Idag fyller min gammelhusse år!
Grattis!

lite oroligt i magtrakten

Igår när matte & husse hade kommit hem från jobben så var de sådär jobbiga igen.
I vanliga fall så däckar de av i soffan eller framför datorn efter middagen (om de inte rusar iväg på något som de kallar för träning, jag undrar så vad det är).
I går blev det iallafall fart på dem och de flyttade på soffan, borrade i väggen och hade sig.

Jag tror att de satte upp nån form av tavla.

Sen åt de glass. Jag fick ingen. Taskigt.

När jag skulle gå min vanliga kolla-läget-sväng på kvällen i lägenheten så fick jag syn på den.
Buren.
Den stod i hallen.
Fasikens. Det blir nog bilåkning idag.
Det är bäst att jag håller mig och sparar ammunition till ikväll.

Idag har jag iallafall fått vara i arabrummet.
Får se om jag tänker vara snäll och låta bli att bädda "snyggt" i sängarna.

Promenad med julklappshalsbandet på mig!

0_1
Promenad med julklappshalsbandet på mig!

Här är alla våra barr. Det vita längst ner är en matta...

Här är alla våra barr. Det vita längst ner är en matta...

blä!

Idag har det regnat och varit mörkt hela dagen.
Supertråkigt.

Jag letade igenom mattorna i köket efter popcornrester, det fanns inga. Sen bäddade jag lite i soffan, inte så spännande. Efter det sov jag lite under matbordet, ganska kyligt.

Sen kom matte hem, hon hade promenerat från sitt jobb i regnet. Tokstolle!
Hon var jätteblöt, såg kul ut med ryggsäcken under regnjackan och smink i hela ansiktet.

Jag fick liiiite mat. Matte sa att det var lika mycket som vanligt men jag tyckte minsann att det var pyttelite.
När hon och husse lagade mat åt sig försökte jag tala om att jag ville ha mer men vad gav de mig?
Timjan.
Dessutom hade de tagit det som ändå är ätbart (bladen) och lagt det i sin sallad och gav mig kvistarna.
Fy va äckligt!

Sen fick jag lite pellets i min boll så nu kanske jag överlever till kvällsmaten.
Jag är svag av hunger.

Uhhhhhh.
/R.

göra nytta?

I lördags slängde ju matte & husse ut sin barriga gran.
Då tyckte jag att det passar väldigt bra att göra lite nytta när man ändå sitter och slöar framför datorn.
Kolla in länken, lägg till som favorit och klicka dig trött (en gång om dagen).

Förresten så klippte de naglarna på mig igår, ytterst förnedrande med publik (som bestod av mattes brorsor) och några vurpor på köksgolvet.
Det är svårt att försöka ta popcorn när frambenen inte riktigt vill vara med...

lite ångest

Igår hörde jag hur matte sa i telefon att hon hade vaknat av att en grön gris stod i dörröppningen.

Vaddå då?

Bara för att jag råkade putta min boll i mot det där trädet som de envisas med att ha in varenda jul.
Det är väl inte mitt fel att matte & husse vattnar trädet så dåligt att det fäller av alla sina barr.

For your information kan jag tala om att det inte bara såg dumt ut, det känndes ganska kass också.
Barr sticks.

Iallafall så fick uppvaknandet medelst en grön gris både matte och husse på stora vårstädningshumöret och det sysselsatte de sig med resten av dagen.

De slängde ut trädet och alla tomtar och dammsög och moppade till och med under soffan och bakom högtalarna, det har aldrig hänt förut...

Det är ganska fint här nu, men jag är inte säker på att det väger upp för att ha stått i hallen en hel dag och hållt sig undan dammsugaren vilket var min sysselsättning hela lördagen.

Idag har det iallafall varit lugnt, jag tror att mattes bröder ska komma hit sen och äta mat, det blir skoj.
Sen hörde jag nåt om Stesolid men jag valde att ignorera det.
Syns det inte så finns det inte.

Nöff
/R.

Idag har de dammsugit här. Jag hatar dammsugaren! Suck. Nu ska j...

0_0
Idag har de dammsugit här. Jag hatar dammsugaren! Suck. Nu ska jag iallafall få sova.

ny matta...

När lugnet började återställa sig hemma igen efter alla resor så hittade matte & husse på nåt riktigt dumt.
De la ut en ny så kallad matta på golvet framför MIN soffa.

Den mattan var jätteläskig!

Jag tror att det var en gammal kossa eller nåt för den luktade ap-skumt och såg konstig ut.
Den hade jag inte nån lust att gå på.

Tyvärr låg den alldeles nära soffan så jag hade problem att komma dit.
Jag försökte att gå runt men det var lurigt. Den var ju överallt! Tillslut fick matte lyfta upp mig i soffan från bakvägen. Det var bra för då kunde jag vila lite.

Fast sen blev det jobbigt när husse var ute i köket och slamrade och öppnade kylen och höll på. Det ville jag ju kolla in. Det kanske fanns mat att få ju!
Jag ”mesade mig” sa matte.
Pröva själv att störta från soffan ner på nåt läskigt ska du få se hur lätt det är sa jag.
Sen la hon ut en filt som jag kunde gå på för att öva lite.

Efter ett tag tog de bort filten. Det gick ganska bra att gå där ändå, fast det var lite läbbigt en gång när jag hade hoppat ner och börjat gå och helt plötsligt kom på vad det var jag stod på…

Nu går jag på ko-mattan utan problem.

Muuuu
/R.

hemma igen

Efter några dagar kom matte & husse tillbaka igen.
Det var kul att se dem, det kändes som om de hade varit borta i hundra år ju!

På kvällen såg vi på en läskig film om en massa vatten och en jättejättestor (brosk)fisk, himla scary tyckte jag.
Matte tyckte nog inte att den var så farlig för hon sov hela tiden...

Sen åkte vi tillbaka hem igen. Jag var så väldigt duktig.
Först var jag visserligen inte så duktig.
Jag ville inte gå in i bilen.
Matte fick dra mig lite i håret och skälla lite på mig men sen pussade alla på mig massor när jag väl satt i bilen.
Jag gillar inte att åka bil.
Jag ska be min matte om braiga tuggummi som jag har hört att man kan ta.
Fast man ska visst inte svälja dem, det är jag ju inte så bra på att låta bli...

Det var iallafall skönt att komma hem.
Jag vilade på min säck när matte & husse packade upp sina saker.
Sen lagade vi (OK, jag lagade väl inte så värst mycket) mat och såg på TV.
Lagom jobbigt.

Jag och mattes brorsa lyssnar på Kjell Höglund

Jag och mattes brorsa lyssnar på Kjell Höglund


Det är trångt i soffan så jag delade stol med gammelmatte istället!

Det är trångt i soffan så jag delade stol med gammelmatte istället!


Gammelhusse brorsorna (och jag i mitten i soffan) "ser" på Kalle & hans vänner...

Gammelhusse  brorsorna (och jag i mitten i soffan) "ser" på Kalle & hans vänner...


Min gammelhusse och jag kollar till fågelbordet

Min gammelhusse och jag kollar till fågelbordet


Vi ser på TV, jag och lillbrorsan

Vi ser på TV, jag och lillbrorsan


Han är allt rätt snäll ändå den där brorsan...

Han är allt rätt snäll ändå den där brorsan...


Dalslänningar...

Dagen efter julafton vilade jag för det mesta.

Gammelmatte och mattes äldsta brorsa gick upp superdupertidigt för att åka till nån kyrka i obygden.
Där skulle han sjunga.

Han övade lite hemma först, det lät jättebra!
Han är faktiskt väldigt bra på att sjunga den där typen.

På kvällen skulle mattes yngsta brorsa ”gå på hotellet”. (Man går väl ”in i” eller ”till”, inte ”på” eller hur? Knepiga människor de där Dalslänningarna).

Han kom hem sent på natten, luktade skumt och försökte lägga sig i min säng.


Hallå eller?


MIN säng.

Han fick sova på soffan.

Dagen efter när jag blev lite illamående (för att matte envisas med att de ska ge mig ett ”fina-tänder-pulver” – bah!) och han fick hjälpa mig att städa upp lite så ångrade jag mig en aning…

(Tekniskt sätt är det väl kanske gammelmattes och gammelhusses säng ändå om man ska vara petig).

Resterna efter mitt julbord

Resterna efter mitt julbord

Julafton!

Jisses vilken julafton jag fick i år! (Ifjol då, om man ska vara petig)

Det hela började på dagen när gammelmatte, gammelhusse och mattes brorsor skulle gå på promenad.
Jag ville inte gå på promenad. Det var ju kallt ju!
Jag stannade alltså inne.

Själv.


I köket hade de inte lämnat nåt ätbart framme, men däremot luktade det gott från skåpet under diskbänken.
Efter lite snokande hittade jag en alldeles fullknôkad komposthink där.


Himlars vad jag käkade!

Massor av tid var de på promenad så jag kunde äta upp nästan alla gamla korvar, salladen, potatisskalen samt skinksvålen (KANNIBAL vrålade husse när han sent omsider fick vetskap om händelsen, vad betyder kannibal?).


Jag blev så mätt.


Min mage blev alldeles för stor så jag kom nästan inte upp i soffan sen när jag blev utjagad från köket och tänkte vila lite på maten.
Det blev nästan så att jag bokstavligt talat vilade PÅ maten istället.


Sen fick jag vila resten av dagen.
Inga popcorn fick jag heller.
Jag är inte alldeles säker på att jag hade orkat några popcorn faktiskt.


Jag fick nästan ingen mat hela dagen efter heller.


Gammelmatte sa att jag hade ätit ca sju gånger min dagsranson under tiden de var ute.
Matte sa att jag platsar som japan eller amerikan.
Människorna där tävlar tydligen i konstiga tävlingar…



ambivalens

Matte & husse åkte iväg dagen efter de hade kommit.
De sprang runt och packade tidigt på morgonen så jag blev lite stressad och trodde att jag skulle behöva åka bil igen.
Men det behövde jag inte så då blev jag lite ledsen för att de skulle åka bort.
Fast sen insåg jag att jag skulle få stanna och fira jul med gammelmatte och gammelhusse och det brukar ju vara jättebra så då blev jag glad igen.

Det är lite jobbigt att vara så känslosam, bäst att vila lite!

Jag vilar mig i soffan!

0_0
Jag vilar mig i soffan!

bilresan, del 1

Förra veckan var det dags igen.
Bilresa till gammelmatte och gammelhusse...

Som tur var hade jag laddat så jag kunde protestera med full kraft redan tidigt på resan.

Matte och hennes brorsa åkte i min bil, husse körde en annan, nån testbil
Hallå, känns det tryggt eller, åka nåt halvfärdigt. Uschianemej, bättre ändå att sitta tryggt i gamla Kylie (fast det kanske inte är det test i testbil betyder, vad vet jag)

I vilket fall som helst så skulle vi ta en annorlunda väg på grund av att nånting som matte kallade för E6an hade rasat och att alla norrmän (vilka det nu än är så tycker jag att de kunde hållt sig borta) skulle åka VÅR väg, så VI fick ta en annan...
För matte sa att det kunde riskera att bli kö annars.

Hallå (igen), kö till Dalsland. Jo jag tackar...
Det bor inte ens så mycket folk i Dalsland att det kan bli kö.

Det andra vägen som vi skulle åka var iallafall både mindre, mörkare och krokigare så jag mådde jätteilla.
Dessutom fick jag duscha när vi kom fram.
Bra start på semestern...

Urk
/R.

RSS 2.0