Fin snölykta som matte byggde i minneslunden när hennes morfar skulle fyll

DSC00179.JPG
Fin snölykta som matte byggde i minneslunden när hennes morfar skulle fyllt 83 år i tisdags.

Glad Påsk!

Det har varit påsk.
På påsken ska man vara ledsen och fira att Jesus dog.
Det säger iallafall husses lillasyster.

Matte och husse firade genom att åka snabbt runt runt med små bilar i ett stort rum.
Man kan göra det där firandet på olika sätt tydligen.

Så här ser man ut när man åkr snabbt runt runt med små bilar.

         


Sen på kvällen kom de hit och åt middag alla som hade åkt små bilar.
Den lilla killen var med.

Vi lekte lite i köket.
 



Sen skulle alla männsikor äta middag.
Jag fick vara på golvet medan lillkillen fick sitta med vid bordet den här gången(!)
Han var ändå snäll och matade mig med kex.
Snäll lillkille.  

Sen blev han trött.  

Gissa vad?!

Han får minsann sova i mattes och husses säng.
Det får inte jag fast jag ber snällt nästan varje dag.
Orättvist...   

  



Fast jag gillar honom ändå för han luktar gott, ger mig kex och har slutat sparka mig på näsan.


ät inte snö som har blivit gul...

Det kom ju mer snö som somliga redan har uppmärksammat.
Kallt blev det också.

Jag är inte hundraprocentigt övertygad om att det där med kallt och snö är min kopp te precis.
Jag vill för det första mest in när jag släpas ut.

    



Men häromdagen när solen ändå vågade titta fram och farbror plogmaskin hade varit framme och plogat bort det mesta läskiga från min innegård vågade jag följa med matte ut (alltså: hon lurade mig).

Då återupptäckte jag en kul grej som jag alldeles hade glömt bort.
Första gången jag såg snö var jag ungefär fem månader gammal, stor som en skogaholmslimpa och inte så fantastiskt smart (som jag är nu alltså).
Den första gången jag såg snö var alltså min första jul och jag var på besök hemma hos husses mamma och alla hennes barn och djur.
Matte väckte mig en morgon (eller så var det så att jag var vaken först och hade krävt frukost en timma, kommer inte ihåg så väl) och skrek: "det snöar!"

"Okeyyyy", tänkte jag coolt (eller så hoppade jag lika högt som övriga i huset när hon hojtade så), "bäst vi kollar in snön", tänkte jag.

När jag sen gick ut för att kolla in vad det där snö var blev jag först lite tveksam, det var ju kallt och kom från uppifrån (samma håll som regn kommer ifrån, och det tycker jag INTE om, inte ens på den tiden tyckte jag om det).

Sen smakade jag på snön.

Då blev jag lycklig!
Det gick att äta - och fanns ÖVERALLT!

Häromdagen när solen sken, då testade jag igen.

Det går fortfarande att äta snö.
Jippi!

image133


hej mitt vinterland...

Det kom mer snö.
Jag ska be matte plocka fram några bilder sen.

Håller med Malin om att snö är av ondo.
Jag hade gärna byggt altan (om det inkluderar bökande i jorden) hellre än skottat snö här i Göteborg...

Mer info om snön följer under dagen.

ledighet

Idag skiner solen.
Det är bra!

Snöeländet är nästan borta - ännu bättre!

Nu kanske jag högst eventuellt kommer att gå ut.
Matte försökte sig på det häromdagen.

På fullt allvar trodde hon att jag inte hade sett snön genom fönstret.
Ibland blir jag besviken på hur mycket hon och husse underskattar min hjärkapacitet...

Det skulle lockas och pockas och dras och slitas i diverse koppel och krånglas.
Det gick jag icke med på!
Jag tvärnitade under matbordet och vägrade på allvar att röra mig en centimeter.
Inte en chans att jag går ut i det där eländiga vita gegget som matte envisas jubla över varje gång det vräker ner från himlen som nån sorts mänsklighetens (och grisarnas) straff.

Jag begriper inte hur hon kan gilla det.

Dessutom är det vitt.
Vad är det för fel på svart?

påskfint(?!)

I går eftermiddag när husse var på möte lagade jag och matte mat och gjorde påskfint.
Det var mest matte som lagade mat.
Jag var mest i vägen.

Eller ja, jag försökte ju egentligen stjäla till mig saker som högst eventuellt trillade ner från skärbrädan.
Men matte sa att jag var i vägen.
Otacksam i vanlig ordning.

Sen skulle vi pynta.
Pyntet stod längst upp i ena köksskåpet och eftersom jag inte är direkt byggd för att klättra på hala köksstolar (utom när det finns gottigheter på köksbordet, då är jag bra på det) så fick matte ta ner pyntegrejjerna.

Sen tände hon ljus, och jag är inte betrodd med tändaren.
Bara för att jag en enstaka gång försökte äta på den så blir hon så himla nervig och säger att jag inte ska äta butangas och att det kan vara farligt och jadajdadajada...

Bjäbb är vad det är.

Hur som helst så fick matte tända ljusen.

Nu när jag summerar det låter det som att jag inte gjorde så mycket men jag är övertygad om att min blotta närvaro bidrog med god karma till påskpyntet.

Vid en närmare titt på själva pyntet är jag inte lika övertygad...

  

De stackars kycklingarna ser helt skadeskjutna ut ju!
Säger husse.
Matte säger att de är konstfulla och söta.

Jag tror bestämt att jag inte ska bli lika glad när hon kallar mig söt i fortsättningen.



ps. Malin - jag hade gärna hjälpt till med altanen, men vi ska umgås med bröderna och vila upp oss säger matte. Hon hälsar dock och säger att ni ses i slutet av april (26/4)

vädermaskin del 2?

Igår fick matte och husse vår-fnatt.
Då såg det ut såhär:

image125

image126

De sa att det var kallt men ändå skoj.



I morse när de skulle ut på morgonpromenad såg det ut såhär:


image127

image128

Vad har hänt?

Jag som såg fram emot sol och vår nu.
Ja ja, tur att jag har toa inne...


jag ger upp...

Matte är sååå kul.
Idag kom hon hem, sa hej då till husse som skulle på kalas, lagade mat, åt, somnade i soffan (!), såg på Så ska det låta och nu tog hon fram skolböckerna...

Vilket partydjur!

Flyttfirma Rufus AB?

Jag är rätt bra på många saker.
En av alla sakerna jag är väldigt bra på är att flytta grejjer.
Möbler är en grej som jag är väldigt bra på att flytta.

Igår när matte hade satt sig himla dumt i soffan med prylar på hela bordet och halva soffan så flyttade jag på fotpallen för att kunna komma lite närmare henne och en ledig kvadratcentimeter i soffan.
När hon inte fattade att jag ville joina henne i soffan flyttade jag på bordet.
Det är jättelätt!
Man tar bara i väldigt mycket med nacken och puttar.
Jag känner mig väldigt stolt och stor och stark när jag lyckas.
Så där stod jag och var stolt och så fick jag mest höra "nej nej nej".

Vad är det med människor och det där jädra ordet?
Är det enda de kan?

Matte sa att jag kunde gå nånannanstans och flytta på möbler eller komma upp i soffan och hjälpa henne och plugga.
Jag var inte så sugen på det efter förra gången, för då gick det inte så lysande.

Hursomhelst bestämde jag att jag ändå kunde gå runt bordet (vad det nu skulle vara bra för när jag ändå hade flyttat på det) och hoppa upp i soffan.
Då såg jag att min lilla möbelförflyttning visst hade genererat att några av mattes böcker hade trillat ner.
Nice, tänkte jag - mellanmål!
Men jag fick raskt höra alla människors favoritord igen.
Högt och tydligt den här gången!

Tråkiga typer.
Inte får man utveckla sin nya kunskap och inte får man nåt mellanmål.

Idag när de inte är hemma ska jag flytta på så mycket möbler jag bara orkar.

vädermaskin?

I förrgår hjälpte jag matte med städningen.
Jag gjorde precis som hon sa - jag höll mig ur vägen.

Det var ett nedrans fejjande och skurande och tvättande.
Vårstädning kallade hon det.
Men eftersom jag inte fick vara med och husse var på möte blir det väl mer minstädning eller?

Rätt var det var så släpade hon ut spisen mitt på golvet.
Där under var det inte så rent alls.
Dessutom bodde det två stycken spindlar där.
Matte undrade om jag ville kolla på dem.
Det hade jag ingen större lust med.
Jag och husse är ganska överrens om att spindlar kan hålla sig någon annanstans än i vårt hem.
För att vara snäll mot oss flyttade matte på spindlarna.

Hon flyttade dem från bakom spisen till in i dammsugarpåsen.
Så igår regnade det hela dagen.

Idag lyser solen.
Det kanske betyder att det har flyttat in nya spindlar under våran spis.
Synd för dem att de inte har nåt att äta nu.


Seriöst? Alger?!

I lördags väckte jag matte med dunder och brak klockan åtta.
Till min oerhörda förvåning gick hon upp, gav mig frukost och gick med mig på morgonpromenad.
Som tur var, för då var det soligt.
Sen gick vi hem och löste melodikrysset och åt frukost.

Efter frukosten drabbades husse av någon form av köpiver så de åkte iväg på shoppingrunda.
Jag bad snällt om att de skulle köpa med något gott åt mig hem igen.

Matte kom hem med två prassliga påsar.
Den ena innehöll tuggiga pinnar som smakade persilja.
De ska tydligen vara bra för tänderna och jag kan förlika mig med det.
Egentligen är jag emot mat med ett syfte, men de här var ätbara och ätbart är bra!

Den andra prassliga påsen innehöll någon form av papperslappar.
Iallafall tyckte jag att det såg ut som papperslappar.
Det var tydligen någon form av nyttigheter för tänderna det med.
Men det såg ut som papper och smakade JÄTTEILLA.

Husse skrattade jättemycket åt mig och sa att det inte såg ut som om jag gillade alger.

Helt seriöst?
De försökte få mig att äta alger?
Det är fult att luras på det där viset.


tillbaka i cybervärlden

Jag har inte kunna blogga på en vecka nu för matte och husse har varit bortresta.
Husse tog med sin dator och mattes dator är det sämsta som finns att försöka blogga på.
Den har inget internet nämligen.

Det hela började med att den var konstig och stängde av sig ibland.
När matte försöte pyssla om den slutade den stänga av sig men istället fanns det inget internet.
Typiskt.

Hoppas att hon kan laga den bättre nu när hon är utvilad efter semestern.

De kom förresten inte hem när de hade lovat.
Orkanen Emma bjuppade på hotellvistelse i München en extra natt.
Jag fick lite extra gos när de kom hem.

Våren är snart här!
Visserligen snöade det häromdagen men igår kunde jag och matte gå på promenad och det var ljust ute fast det var sent på eftermiddagen!
Nu ska jag sola i soffan, ikväll blir det TV-tittande med husse!

RSS 2.0