Jag tog med filten till kvällsmaten!

DSC00305.JPG
Jag tog med filten till kvällsmaten!

vaknat på fel sida

Idag har jag varit lite småtjurig mest hela dagen.
Inte så konstigt kanske för matte och husse sov ända till mitt på dagen.
De hade inte ens varit uppe sent igår men ändå gick de inte upp förän efter lunch.

Dessutom snarkade matte så jag inte kunde somna om efter frukosten som de ändå var vänliga nog att förse mig med vid åttatiden.
Hon påstod att hon var förkyld.

Det finns nässpray för sånt oväsen isåfall.

De påstår ibland (ont förtal) att jag snarkar, men det tror jag inte på.
"Han har så stor näsa" brukar de säga.
Det är inte så speciellt  snällt att säga sånna saker tycker jag.
Som om deras egna jädra näsor skulle vara värst snygga.

På kvällen idag kom matte och husses kompisar hit och lämnade tillbaka nån form av hushålsredskap.
Sen fikade de i vardagsrummet.
Jag fick inte nåt fika.
Inte fick jag sitta i soffan heller.

Men de var snälla iallafall!
Den snygga blonda tjejen sa att jag vat söt när jag var sur.
Det var snällt tror jag.

Nu ska jag sura lite till tills matte ger mig kvällsmat!

Hurra!

Idag fyller jag sju år!
Jag fick present och sång förut (något tveksam kvallitét, det var matte och husse som sjöng, men det ar snällt av dem)!
Presenten var en HEL påse popcorn som jag fick äta HELT själv :-)

Så gott!

Sen har jag mest vilat mig i soffan hela dagen med matte läsandes bok på ena sidan och husse tittande på film på andra sidan.
Nice semester/födelsedag än så länge.

Förra veckan var jag i Ed på semester.
Det är alltid lika bra att komma dit.
Den här gången dök mattes bröder upp efter ett tag. Det var väl ok, men jag tycker ju ganska bra om att vara ensam på kvällarna med gammelmatte och gammelhusse, så jag var lite purken på dem när de skulle invadera min soffa.
Gammelmatte sa att det inte var min soffa utan deras.
Vilket nys.
Min soffa är det, det har alltid varit så.
I vilket fall fick jag gå ner från soffan och då la jag mig i fotöljen och sov. Lite trångt var det, men det fick gå.

Det var skönt att få komma till Ed och vila upp sig, för innan vi åkte hade jag några ganska jobbiga dagar hemma med klövklippning och besök av mattes kusin, hennes man, två barn och gammelmattes mamma.
Ja, själva besöket var inte jobbigt alltså.
Jösses vad tröttsamt, men rackarns roligt!
Här är jag ute och går med dem.

image62

Klövarna gick lite sämre än vanligt.
Matte hade jättedåligt samvete efteråt sa hon, för att det kom blod när hon klippte.
Inte för att jag har nån känsel eller så, eller att det gör ont det minsta lilla men det är ganska irriterande för de envisas med att sätta på plåster så att jag inte ska göra fläckar på mattorna. Lite jobbigt...

image63

Klippta blev de iallafall, och det var ganska skönt att inte halka längre.

Nu ska jag ta med min lata matte och min lata husse på en liten promenad så de får sträcka lite på benen!

Hurra!

fokusera

Min matte är så enkelspårig.
När hon har hittat en sak hon tycker är rolig så är det bara det som gäller (för ett tag).

Som tur är så gick det där munspelsvisslandet över.
Men i söndags hörde jag henne säga att hon kände för att ta fram tvärflöjten och spela lite visor.
Hemska tanke.

Jag är inte så enkelspårig.
Jag gillar massor av saker.

Sova är en sak.
Jävlas lite lagom är en annan.
Äta gillar jag också.
Mycket.
Både att jag gillar det mycket och att jag gillar att äta mycket alltså.

Nu blev jag hungrig.

tufft liv...

Det har varit en intensiv helg kan jag säga!

Det hela började i torsdags (som min idol Hans av Klas brukar säga).

Jag var hemma i godan ro när matte helt plötsligt fick för sig att jag var kissnödig och vi skulle gå ut!
Men tror ni att jag skulle ut?
NÄ - vi skulle ner i källaren först "bara en sväng" sa matte.
Yeah right sa jag.
Vi ska säkert åka bil tänkte jag och gick åt andra hållet.
Men till slut fick hon mig att åka i den där hissen och ner.
Vi skulle faktiskt till källarförrådet.

Men sen skulle vi gå ut genom garaget.
För att det är närmare sa matte.
Yeah right sa jag.
Vi ska säkert åka i den där nedrans plåtlådan nånstans.
Jag var synnerligen skeptiskt och tog det väldigt försiktigt ut i garaget.
Jag litar inte riktigt på matte när det gäller bilen faktiskt.

Men sen verkade det verkligen som om hon hade talat sanning (för en gångs skull) om bilen, för hon gick fram till den där dörren som låter så läbbigt och som öppnas uppåt istället för åt sidan som normala dörrar.
När hon hade öppnat dörren var det en annan dörr där.
Som en sorts ridå av vatten.
Det var visst regnigt ute sa matte.
Hej då sa jag.

Fast jag fick gå ut ändå.
Det slutade regna lite (tur), så jag kunde kissa.
Jag var ju ändå rätt kissnödig.

När jag stog där och skvalade (trekvart sa husse att jag skvalade) blev jag störd av en liten hund.
Det var en sån här vovve som i den där filmen som är så rolig:


Som han höll på.
Först stog han bara och kollade på mig och verkade lite rädd så jag kände mig lite kaxig.
Fast sen skulle han nosa mig i häcken.
Vad är det med hundar som gör att de måste upp och nosa i röven på mig?
Efter en stund ville han leka och jag övervägde en kort  sekund att göra det.
Men då kom vovvens bitchiga kompis och hon skällde och morrade och var ganska högljud över lag så jag gick hem istället.

Mattes gamla kompis (hon som inte är gammal, undrar fortfarande varför de säger så...) och hennes man kom hit på fredagen.
Förra gången var de lite mer avvaktande mot mig och jag kunde vara hur tuff som helst, men nu hade de tuffat till sig en hel massa så de var inte alls lika roliga att bråka med nu.
De gjorde inte ens som jag sa utan jag fick göra som de sa.

Tråååkigt.

Men de gav mig nötter och godis och var snälla och kliade mig och så.
Så på det hela taget var det ett mycket trevligt besök.

När de hade åkt så åkte matte & husse iväg också.
Jag trodde de skulle till jobbet men de kom hem efter bara nån timma - med gammelmatte och gammelhusse :-)
Gammelmatte och gammelhusse var jättebruna, nästan som en anna ras, så bruna var de!
De hade varit på nån ö i Medelhavet där man tydligen pratar franska, badar mycket, dricker vin och åker med huvudet före nerför vattenfall. Det lät märkligt, men de var jätteglada och då är jag jätteglad med.
Matte var mest avundsjuk tror jag, fast också glad att de kom och hälsade på.

På morgonen efter började de packa jättemycket.
Jag sa ifrån med största tydlighet att jag inte hade nån lust att åka iväg nånstans men det visade sig att det var gammelhusse som skulle åka iväg med ett flygplan till norrland.
Det var ett fasligt åkande på honom tyckte jag.

Gammelmatte åkte också iväg men sen kom hon tillbaka igen - med mattes mormor!
Det var kul att träffa henne igen, men lite konstigt att göra det hemma, det brukar alltid vara i Dalsland som vi ses.

image61

Jag undrar om matte och husse har börjat driva hotell?
Det var så mycket folk hos oss i helgen så jag tänkte börja ta ut nån form av driks eller avgift.
Jag kanske ska sätta upp en liten vägspärr utanför toaletten så att de får betala mig när de ska kissa?
Det tycker jag hade varit rättvist!

Hur som helst så har jag haft väldigt trevligt i helgen.
Men jag fick sova ganska mycket igår för att vila upp mig igen...


utslagen

Vi har haft besök hela helgen.
Det har varit jätteskoj men fy va trött jag blev.
När gammelmatte och gammelhusse hade åkt imorse gick jag och la mig lite på soffan.

Matte la sig också fast i sängen.

Jag somnade jättemycket.
image58

Men tror ni jag fick sova nåt?
Matte tyckte att jag var "såååå söt" så hon kom och blixtrade med en jädra kamera i nyllet på mig...
Jag ligger kvar i soffan lite till tror jag

image59

Eller, vänta lite lite, nu började husse baka muffins förresten!
Jag ska kanske ta en sväng till köket....

Husse släpade ut mig på promenad.

DSC00254.JPG
Husse släpade ut mig på promenad.

turkväll

Igår jobbade matte och husse jättelänge.
Jag straffade dem lite efteråt med att vara sur och grinig.
Jag tänkte att de kanske skulle fatta grejjen och så men det slog lite bakut på mig själv så att säga.
Matte tog fram vattensprutan och jag fick skäll.

Skit också.

Idag ska jag kanske försöka vara lite snällare så kanske hon fortsätter gosa på mig när jag ligger i soffan.
Så här i backspegeln kan jag ju tänka mig att jag eventuellt inte hade tyckt det var så roligt att gosa på mig igår heller för jag var inte speciellt trevlig.

Men det var inte jag som började!

Husse började!
Han sa att det var dags att klippa klövarna.

Fast sen hittade inte matte mina roliga piller jag får när de ska klippa klövar.
De var nog slut sa hon.
Eller så har jag gömt dem.
Det får ni aldrig veta...

märklig sport

Det där med att sätta på sig konstiga gummikläder och dyka ner under vattenytan för att sedan stanna där minst en halvtimma har jag inte förstått mig på så mycket.
Matte och husse sysslar med det ibland däremot.

Tokstollar.

Jag tycker dock att de borde dra lärdom av helgens bravader och inse att det nog är någon som inte vill att de ska syssla med undervattensaktiviteter...

Planen var att göra två dyk.
Såhär blev det:

Första dyket
En av grabbarna inser att han glömt sin 13000kr-kamera på trottoaren i Linnéstan.
Katastrofen sprider sig aningen i lägret men efter samtal till flickvännen inser han att han har ruskigt snälla grannar!

Husse dök visst med ny utrustning och hade lite svårt att orientera sig i början men det rättade snabbt till sig och dyket kunde gå vidare utan problem.

Matte lastade på sig ALLDELES för mycket vikter, sjönk som en sten, fick kämpa med avvägningen jättemycket, drog slut på luften tre gånger så fort som alla andra (ingen överdrift), öronen började värka efter ett tag (jag får ont i öronen bara av att höra om eländet), hon fick till slut andas med kameraglömmarkillen och tvingade alla andra att vända pga att hennes luft tog slut, sen fick hon två ordentliga kallsupar på rad och övervägde nöduppstigning, valde ändå att fortsätta...rakt in i en brännmanet och bränner upp hela den fria ytan av ansiktet, tappar slutligen flaskan och får simma med den i handen/med hjälp av husse till stranden i ett försök till ytsim.

Det var första dyket!  (Någonting säger mig att de kanske borde gett upp här)

Sen åkte de till Kungshamn för luftpåfyllning och dyk på ett häftigt vrak som heter Krossaren.
(jag tycker att det låter superläbbigt att dyka på ett vrak men de är ju som sagt bara människor)
Luftpåfyllningen tog extremt lång tid pga synnerligen förvirrade ynglingar som inte hade tokbra koll...
Mattes ansikte har nu börjat vätska sig en aning efter närkontakten av tredje graden under första dyket.

Andra dyket
När flaskorna väl var fulla tog de sig till Krossaren och grillade lite korv och sen var det dags att dra på sig kalla våtdräkten (i mattes fall iallafall) och all utrustning igen.

När de var nästan är klara att hoppa i svor en annan grabb till HÖGT.
Luftpåfyllarna har missat att sätta i nån jämrans insats till flaskan, en sån finns inte i reserv - han kan inte koppla sin regulator (det är den man andas i har jag lärt mig) och han kan alltså inte följa med och dyka.

Tre tappra dykare står beredda.
Då började mattes regulator helt omotiverat att spruta ur sig all luft...
De fick stänga flaskan och skulle gå ner i vattnet för att se om de kunde lyckas lösa problemet.

Nu var de ändå jäkligt nära att få se båtjäkeln!

Då spatserade två solbrända Kungshamnspensionärer förbi och tittar lite roat på sällskapet och säger:
Ni vet väl att vraket inte finns kvar längre?
Det sprängdes bort i våras för att priset på järnskrot var så bra.

Jahapp.

Det var bara att plocka av sig all utrustning och hoppa in i bilen igen.
Sluta upp med den där fåniga sporten är mitt tips!

märkligt resmål

I fredags var mattes brorsa här.
Han var nog ganska trött för han låg på soffan och sov flera gånger under kvällen.
Matte sa att det var för att han hade fått köra en kille till Akuten på natten.

Undrar vart Akuten ligger.
Det kanske är i Bohuslän nånstans.
Jag tror att båda mattes bröder är på det där Sparreviken i sommar och det ligger i Bohuslän säger husse.
Då kanske Aktuen också ligger där.

Undrar varför han var tvungen att åka dit på natten?
Jag tycker att det är bättre att besöka ställen mitt på dagen.
Då ser man bättre!

Det verkade också som om den här killen hade slagit sig i huvudet.
Då är det väl lite dumt att åka bort, eller hur?
Det är ju bättre att göra besök när man är frisk?

Jag och mattes brorsa sov iallafall lite i soffan.
Sen grillade matte en kyckling på grillen och det rök så mycket att husse sa att vi skulle bli vräkta.
Då får ni bo i bilen sa mattes brorsa.
Kan du va själv sa jag.

RSS 2.0