?

Matte var hemma och gav mig lite mat och kli bakom örat nyss.
Hon hade visst inte kommit ihåg att ta med sin mat imorse.

HUR    KAN   MAN   GLÖMMA  SIN   MAT   ?   ?   ?


Jag fattar inte.


Ikväll är det fussball på Gamla Ullevi igen.

Svenskt lammköt som ska klå pinniga britter.

Heja Sverige!

Jag ska lyssna på matchen från solen i soffan.
Matte får hoppa lite på läktaren från mig.


släktbesök

Det gick jättebra att ha hem de små liven igår.
Det gick mindre bra för matte att fånga oss alla fem på ett och samma kort...

         

Vi käkade mat (men de käkade väldigt mycket långsammare än jag så jag fick fara runt lite under bordet och hålla dem sällskap när jag var klar) och sen tog vi en sväng runt kyrkogården.

Minsta syrran höll i kopplet.
Hon kanske trodde att hon gick på promenad med mig, men det var ju egentligen så att det var jag som gick på promenad med henne.



När vi kom hem visade husse bilderna (japp, alla 550st) från Norgesemestern som han och matte var på förra sommaren.
Vi snabbspolade genom några av bilderna så jag tror alla höll sig vakna.
Jag passade på att få lite ryggkli.



Fast lillsyrran tyckte det var läskigt att klia mig med gaffeln, så hon mesade sig lite och kliade med baksidan.
Varken matte eller jag var helt igenom nöjda med detta.
Jag för att det inte tar lika bra med mesiga sidan och matte för att omesiga sidan istället repade hennes fot för varje kli-tag.

Vi skulle kanske bytt plats?

the trixmaster

Nu är matte på väg till Åmål.
Jag har inte riktigt fattat vad hon ska göra där.
Hoppas hon inte har tänkt sig att börja jobba där.
Det är långtråkigt nog att vänta på henne när hon ska ta sig hem från Torslanda ju.

OM hon tänker börja jobba i Åmål vill jag ha minst två röster att placera i valet.
Matte säger att jag kan få en halv, för att jag antagligen ändå kommer att äta upp mina röster innan jag placerar dem.

Det beror alldeles på om det är klorblekt papper eller svanmärkt säger jag.
Någon måtta får det ju vara.


Ikväll kommer iallafall husses två yngsta syskon på besök.
De är på semester på västkusten och den äldsta har sådär tråkigt som bara tonåringar kan ha.
Jag ska se om jag kan liva upp honom med lite tips och trix.

Frågan är bara vilka trips och trix jag ska välja.

Hur man håller sin matte vaken på morgonkvisten är ju helt klart ett användbart tips, men frågan är om Mr Teenager-sova-bort-hela-dagen verkligen kommer att uppskatta det.

Hur man enklast öppnar Billybokhyllor för att komma åt att knapra på mattes studentalbum (för femtioelfte gången, det är inte många bilder kvar nu) är ju också ett bra knep, men han är väl mer intresserad av att komma åt spritförrådet.

Jag får helt enkelt ta mig en efter-frukosten-lur och fundera på saken.

How to spell AC/DC: A D ...CD....

Matte och husse var på konsert igår.
Jag hörde den också. Det gick ju inte tusan att undgå med den ljudvolymen från Ullevi...

Matte fick bättra på sina 165cm en aning för att se nåt i folkhavet.




En stund innan konserten, till och med innan första förbandet (som tydligen var eoner bättre än andra förbandet men fortfarande inte i närheten av huvudakten) hade börjat spela drog något som storebror F kallade ett Ulleviformat moln in och släppte av allt sitt regn på de väntande entusiasterna.

Jag fattar inte vad de ska stå där och bli blöta för.
Hemma i soffan fanns det både öl och chips och torrhet kvar...



Men tydligen hade lillebror Fs tjöt om att gå hemifrån tidigt betalat sig bra för de stod så nära scenen att till och med matte (lite tack vare fuskskorna) kunde se mer än den finniga nacken av den okända rockerstonåringen framför.






Jag tyckte det lät mycket, sent och länge.
Men min högst personliga jämförelse av det husse spelade i TVn hemma innan de gick iväg och blev genomblöta av regnet och lyckliga av att ha sett gubbar rocka på scenen är att det lät ungefär samma så det var nog en bra konsert.

Predikanten övernattade i vårt arabrum.
Igår var han snäll och gav mig pizzakanter.
Tills matte var tråk-matte och satte stopp för vårt utbyte, vilket mest var en give-win-situation till min fördel.
De situationerna gillar jag!

Imorse åkte Predikanten hem till Sveriges kotätaste kommun och matte släpade sig till jobbet.
Husse sover än.
Det kanske jag ska göra också.
Det är ju lite tärande att ligga på soffan under en filt och lyssna på hårdrock och ha det varmt och skönt en hel kväll.
Det är ett hårt liv jag lever!

Glad midsommar!

Hoppas alla hade en lika glad och torr midsommar som jag igår!

Matte och husse var i Halland och firade med söta blonda prällen och hennes make Stockholmaren.
De hade haft det bra och kom hem igen (även de någorlunda torra och mycket glada) nån gång mitt i natten.
Jag tror faktiskt inte att de ljög om mitt i natten då, för det var mörkt och jag var trött.

Imorgon kommer det lite sånnadär hårdrockare hit och träffar oss en stund innan matte och husse ska gå till Ullevi och titta och lyssna på vuxna pojkar i skoluniform som spelar nåt som på 70-talet kallades hårdrock.
Då måste jag nog duschas innan, jag brukar behöva det när folk kommer på besök. Usch.

Häromdagen gjorde jag nåt lite småpinsamt.
Jag hade först inte tänkt att dela med mig av detta något penibla minne, men det är ju bara midsommar en gång om året, så jag bjuppar på det.
Husse och jag var på promenad ner till ån och kom strosande hemmåt i lagon snabb takt.
Jag gick och nosade lite på marken, för det var nån som hade råkt hälla ut nåt där som luktade väldigt gott.

Då hände det!
Jag råkade kliva ut i dammen.
Rätt ut bara!
Två steg tog det innan jag kom till insikt med att jag inte hade näsan i det väldoftande spåret och att fötterna inte stod på torr, säker, halkfri grund längre.
Istället stod jag till knäna i nått kallt och läbbigt och det luktade inte gott och underlaget var halt, nästan som i badrummet.
Usch.

I fortsättningen ska jag vara ytterst uppmärksam när jag är på promenad på innergården.
Dumma dammen ska inte klivas i nån mer gång, vare sig medvetet eller omedvetet!


tänka före man handlar?

Vi har flera grannar med vilddjur.
Ett av dem (vilddjuren alltså) heter Sniper.
Han tycker jättmycket om matte och husse och vill gärna hälsa på mig också.

Tyvärr så hälsar han som alla andra hundar.
Flåsar mig i ansiktet och sniffar mig i...ja, ni vet.

Ohyffsat är vad det är!

Jag tycker att Sniper är jätteläskig men matte gillar honom och håller på att övertyga monstrets matte om att Sniper kan hälsa på oss.
Jag och husse tycker (av olika anledningar dock) att det inte är mattes mest genomtänkta idé.

Fast min matte är full av mindre genomtänkta idéer så det är ju inte nåt nytt under solen.

En såndär mindre genomtänkt idé var när hon hade tältat i regnet nån annan gång.
Det regnade fortfarande när hon  kom hem och eftersom vi inte har ett jättestort garage eller torkrum att hänga upp tältet i så stoppade matte tältet i torktumlaren.
Plastgolvet ser inte riktigt likadant ut längre.
Fast det är tydligen tätt och fint, för det var visst det enda som var torrt i helgen, alla andra saker har legat i vårt badrum och luktat skog och scouteldsrök sen i söndags.

Igår sken iallafall solen så tältet slapp åka torktumlare (det slutar väl som knäppetält i värsta fall) och resten av prylarna är nu vädrade, diskade och inplockade.

Två dagar tog det, och det är fortfarande saker som behöver bäras ner i källaren kvar i halva lägenheten.
Och detta utsätter hon sig för frivilligt, och vill gärna göra om.

Behöver jag tillägga att vi som står för förnuftet i familjen bänkade oss i soffan under en filt och såg på Family Guy när matte röjde upp efter sin extrem-hajking?

blötdjur

Jag fick hem min matte igår kväll.

Hel (bara lite blåmärken längs hela sidan och ganska många där ryggen byter namn), inte ett dugg ren (fast hon luktade intressant av scouteldsrök) och väldigt väldigt blöt.

Forsarna hade visst varit många, långa och med mycket vatten i.
Matte och hennes paddelkompis hade gjort sitt allra bästaste och matte hade bara trillat i två gånger (därav blåmärkena på sidan).
Kanoten vattenfylldes bara tre gånger (två på grund av vält och en på grund av höga vågor i motvinden på hemfärdsdagen).
Regnet hade strilat nästan hela tiden, mellan varven ösregnade det.

Matte säger att det var den roligaste paddlingen hon har varit på.
Ändå hade hon nästan allt vin med sig hem igen.



Mr W och Mr Cleaner har varit ute och cyklat i helgen (inga nyheter där inte...).
De trettio milen hade gått bra och de hade cyklat på exakt samma tid (det har jag slagit upp på nätet).
Jag och min matte och min husse är mäkta impregnerade och är skeptiska till att matte kan göra om samma prestation nästa år.

Mattes kusin Mrs W (fast hon har inget med Mr W att göra) cyklade också.
Hon både springer och cyklar fort så det hade gått alldeles strålande!
Matte hoppas och hoppas att släktdragen ska smitta men jag vet inte jag.
Matte kanske är bortbyting?

Sinking in the rain?

Matte ska ut och paddla i helgen.
Hon har pladdrat om den här paddlingen i fler veckor.

Det skulle lagas mat och drickas vin och paddlas fort (förhoppningvis i annan ordning).
Det ska fortfarande lagas mat, drickas vin och paddlas fors.
Men nu regnar det också.

Jag FÖRSÖKER tycka synd om henne, men det är svårt...
Är matte så korkad att hon frivilligt går med på att sätta sig i en plåtbalja och vifta med en träplanka i hällregnet så har jag vara tre ord till övers:

Skyll dig själv.

Hoppas att kanoten inte välter, vattenfylls (av hällregnet) eller att strömmarna är för starka.
Jag vill trots allt ha hem min matte.

Så jag kan skratta åt henne efteråt också.

trixverkstaden

Igår såg vi på film.

Matte har visst blivit Batman-biten och skulle absolut se både första och andra filmen utan mellanrum.
Inte mig emot, det är bra filmer med lysande skådisar och framförallt i första filmen så får Batmans ganska så töntiga kostym och lätt komiska uppenbarelse sig en relativt rimlig förklaring och sånt gillar jag!

Men appropå töntig så kom matte hem med en Ford Fiesta igår.
Jag säger som Baloo: Störtlöjligt.
Vilken liten fånig bil...

Ja, ja - jag tycker inte om att åka bil och brukar vanligtvis gnälla på dess blotta existens.
Men Fiesta!
Tur för henne att det bara är en lånebil.

Hoppas att verkstaden blivit klar med servicen snart. De har ju bara haft en månad på sig att förbereda en vanlig årlig service och det var ju något så krångligt som en problemfri service så det är ju inte mer än väntat att det drar ut på tiden och att alla delar inte fanns inne. För att beställa servicedelar till en serviceverkstad på Volvoområdet som utför service på Volvobilar varje dag är ju ganska lurigt.

För att återgå till filmen så ska jag dela med mig lite av ett tips jag har för att få maximal godutdelning i soffan.
Jag brukar ju vilja ligga i mattes knä när vi ser på film.
Men matte är otrevlig och påstår att jag är för stor för det nuförtiden.

Så jag brukar lägga mig strax intill och prata lite tyst för mig själv.
Av någon anledning tycker de flesta att jag är SÅ SÖT när jag pratar, jag förstår inte varför (det kan ju ha något med kontrasten prat/skrik att göra men vad vet jag).

Sen när jag har legat där en stund och muttrat och varit söt så avancerar jag MYCKET försiktigt till att lägga upp lilla söta trynet på mattes ben.
Bäst effekt får detta om jag ligger under en filt med enbart trynet stickandes ut under fransiga kanten. Då är jag tydligen otroligt gullig.
Efter ytterligare en stund och lite pejlande av stämningen kan resten av huvudet följa efter trynet.
Om denna manöver utförs medelst allmänt pratande brukar bäst resultat uppnås.

Slutliga steget är att smyga upp frambenen i mattes knä.
Förhoppningsvis har något av följande då skett:

1. Filmen är så spännande att hon knappt märker när jag kommer smygande.
2. Hon har helt enkelt gett upp för min oemotståndliga charm.
3. Hon har suttit still så länge att hon fryser och mottager då tacksamt både mig och medföljande filt.
4. Hon har somnat (och husse har inte hunnit märka det, för så stänger han av filmen under viss högljudd klagan).

Mitt trix för maximal utdelning av gos i soffa fungerar INTE när matte ser på fotboll.
För då sitter hon inte still.

ordningen återställd

Nu är matte hemma igen efter sin cykelutflykt.
Hon sa att det hade gått bra och att hon var nöjd med sitt cyklande.

Redan där har hon ju fel, att sätta sig på en cykel och cykla i flera timmar genererar per automatik missnöjdhet. så jag förstår inte vad det är hon försöker förklara.

Husse och jag roade oss med STCC, Lego-Indiana Jones, storerbror F och storebror Fs söta tjej.
Fast jag skrämde nog den söta tjejen lite när jag försökte tala om att jag ville ha soffan för mig själv.
Ibland är språkförbristningar jobbiga.
Jag ville ju bara få vara med...

I morse tog matte bilen och for iväg till jobbet, husse och jag stannade kvar i soffan och myste.
Sen fick han jättebråttom helt plötsligt och ville inte alls stanna kvar med mig.
Det var lite knäckande.
Jag som hade spetsat in mig på en grabbdag till med lite film och x-box.
Och så bestämde han sig för att jobba.
Typiskt att han ska vara så himla regelbundig...

Som tur var bäddade han ner mig under filten och gav mig ett kex som plåster på såren.
Tur för honom.

Fanklubben på plats i Väderstad. D

MMS

Fanklubben på plats i Väderstad. Där sken solen, det sken tyvärr med sin frånvaro vid starten.


Alla tre cyklarna är med i alla fall!

MMS

Alla tre cyklarna är med i alla fall!


Kaffe och bulle är tydligen en bra

MMS

Kaffe och bulle är tydligen en bra frukost...


Matte är framme hos sin mormor och

MMS

Matte är framme hos sin mormor och laddar som vi kan se på bästa sätt. Hoppas att hon inte laddar så mycket att hon glömmer bort att gå upp imorgon...


Jag säger då det, undrar om de tar

MMS

Jag säger då det, undrar om de tar sig runt... Alla cyklarna är med, det är ju alltid något!


Hejja matte och gamlematte lite i förväg

Matte och gammlematte ska cykla runt nån sjö på lördag.

Inte den långa sjön utan en liten som ligger strax intill.
De slashasarna orkar väl inte cykla 30 mil, de nöjer sig med 10.

Hursomhelst ska husse och jag klara oss själva nu ända fram till lördag.
Grabbhelg!!!

Det blir STCC, fotboll och X-box skulle jag tro.
Nästan som om matte hade varit hemma fast då hade vi kanske sett en film istället för att spela X-box.

tyst som en mus

I tisdags hade vi besök av husses ena lillasyster (han har fyra stycken, detta var en av norrlänningarna).
Hon hade med sig en söt kompis som också var jättesnäll.

Jag var väldigt intressant på den kompisen, men fick inte lukta så mycket på henne som jag hade velat.

När hennes telefon ringde och hon gick ut i köket tog jag min chans och gick efter henne och försökte bedyra att jag var snäll och bara väldigt intressant på henne.
Enda effekten det fick var att hon visst inte hörde vad den där andra personen sa och att matte satt i vardagsrummet och gastade att jag skulle komma tillbaka.
Det var säkert mattes fel att telefonsamtalet inte hördes.

Mina små viskningar har ju aldrig stört nån.

kort kattuppdatering

Katten spanades av matte och lillbror F igår när de var och hämtade mat (till sig, inte mig i vanlig ordning).
Den var på andra sidan skolgården och hade ingen lust att bli klappad och pratade med.

Fast sen när även storebror F och hans söta tjej var hos oss och såg på film och åt godis (som jag inte fick nåt av fast den söta tjejen erbjöd mig) kom katten förbi igen.

Matte gick ut och pratade med den och lyfte upp den för att se om den hade fått nytt halsband.
Det hade den inte.
Och den såg inte så skabbig ut vilket gör att vi tror att den ändå får mat nånstans.

Fast innan matte hade hunnit lukta på katten för att se om den luktade parfym (det gjorde den förra gången så matte tror att den också har en matte) så fick kattskrället syn på mig, rev matte på axeln och skuttade ut i natten som ett skott.

Mesiga katt.

RSS 2.0