Sankta Lucia

Idag har jag varit stjärngosse.
04.58 lussade jag för matte och husse.

Husse är en otacksam typ och vaknade inte ens.
Huruvida matte var tacksam eller inte var svårt att urskilja, för det var inte så lätt att höra vad hon muttrade.
Hon gick i alla fall upp.

Fast nån tack för sången fick jag inte.

Matte la sig hos mig i soffan en stund.


Sen trodde hon att hon kunde lura mig och gå tillbaka till sin säng igen.

Men det gick inte vägen.

Jag var på helspänn och vaktade hennes fötter med största noggrannhet.


Vid åttatiden fick jag frukost.

Sen lussade jag lite till.

Då sa matte att jag skulle gå och trakassera lussa för gammelhusse och gammelmatte istället.

Fast då tyckte jag att det var dags att ta min förmiddagslur, så jag vilade lite.


Efter vilopausen löste vi julmelodikrysset, gammelmatte har haft ihjäl en blomma och nu gör hon sitt bästa för att sprida ut resterna i hela huset.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0