lugnet efter stormen

Det var party party i helgen - hela dagen lång.

Skumpaparty när vi kom fram till gammelhusse och gammelmatte.
Jag var lite vimsig efter bilturen, men fick lugna ner mig med en långpromenad tillsammans med mattes brorsa som hade den stora vänligheten att befria mig ur bureländet redan ett par kilometer före gammelmatte och gammelhusses hus.
Sen fick jag skumpa!

Uppfarten var himla snygg iallafall (matte hällde lite skumpa på den som för att döpa den tror jag).

Äppelparty på morgonen med gammelhusse.
Vi smet ut om mornarna (matte var med nån dag) och jag fick käka äpplen och skutta på den (blöta och kalla!) gräsmattan.

Sen var det matparty när hela huset invaderades av en massa folk som "tappade" saker på mig hela tiden.
Bra folk!

Viloparty (paus) på dagen när de andra var ute i skogen och hämtade (matte säger att de kanppt måste leta) svamp.
Nämnda svamp ligger numera i mitt arabrum på tork och luktar illa (dvs. det luktar svamp).
Under torkperioden får jag inte vara där.
Jag har aldrig längtat så efter regnperioden (det måste ju motsvarigheten heta).

På kvällen blev det sjungparty med massor utav stoj och braiga låtar.
Jag fick inte vara i soffan sa matte.
När de andra åt var jag i soffan ändå.
Där fick de!

Men rätt vom det var så dök en av matte och husses kompisar rakt ner i soffan och knödde sig!
Flera stycken hade råkat sätta sig där brevid mig under helgen när jag listigt hade gömt mig under filten eller bakom kudden, men då skrämde jag iväg dem.
Den här tjejen visste att jag var där, och hon satte sig ändå.
Under min filt till och med!

Gissa om jag blev sur!
Då viftade hon bara med sina välpedikyrerade fötter och sa åt mig att vara tyst och ge henne lite plats.
Då blev jag surare.
Till slut fick hon ligga där, till alla andras stora förtjusning och mitt vaga missnöje (man kan ana det på min öron-hållning här på kortet som gammelhusse tog på oss)...



På söndagen åkte vi hem igen.
Jag vilade mig lite under bilfärden hem, men när vi närmade oss Götet tyckte jag att det var lite långtråkigt så du busade jag lite därbak i bagaget.
Bäddade om, lyfte loss gallret, småsaker bara.

När jag kom hem hade jag lite energi över så jag passade på medan matte körde sin farbror till Halland att jaga runt husse lite i lägenheten och skälla på honom för att han var så långsam.
Det kan han gott ha - här hade han vilat hela långa helgen utan mig och matte och så kommer vi hem till ett vrak som mest ynkar sig i soffan och vill sova.
Fnys. 
Lite starksprit ska väl en vuxen karl stå pall för?
Lika mycket ynkedom som matte förra söndagen.
Lite skumpa ska väl en stor kicka som hon klara?
Fnys (igen).

Nu har iallafall matte börjat jobba igen och lugnet har spridit sig här hemma.

Trodde jag.

Igår när hon kom hem från jobbet (trött skulle man kunna tro) var det ett fasligt rännande.
Till tvättstugan och upp igen (hon påstod att jag hade sölat ner madrassöverdraget till buren, men jag förnekar å det bestämdaste).
Fram & tillbaka i köket (spenatlasagne passade hon på att göra när husse inte var hemma, fat han får snällt äta det idag på lunchen).
Sist men inte minst skulle hon ha ut mig på motionsrunda.

Den senaste tiden har motionsrundorna bestått av sakta gång till ån och tillbaka (äntligen har de fattat att långturer är av ondo).
Men igår vad det dags igen.

Jag gjorde ALLT för att slippa.
Jag försökte ragga på förbipasseraden så de skulle pausa matte i sitt powerwalkande, jag försökte smita över gatan, fejkskita (för att få stå still en stund), jag smet runt buskagen för att hamna på rätt kurs igen och slutligen försökte jag fälla krokben för matte - och lyckades(!).
Men inget fick henne att vända före det utsatta målet.

Så nu vet jag vad som väntar framöver.

Farväl goda tider.
Välkommen grymma, nya världsordning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0